Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 512657

Samoregulacija u ranoj adolescenciji i roditeljsko ponašanje


Brković, Irma; Keresteš, Gordana
Samoregulacija u ranoj adolescenciji i roditeljsko ponašanje // 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa - Sažeci priopćenja / Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet, 2011. str. 77-77 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Samoregulacija u ranoj adolescenciji i roditeljsko ponašanje
(Self-regulation in early adolescence and parental behavior)

Autori
Brković, Irma ; Keresteš, Gordana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa - Sažeci priopćenja / Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena - Zagreb : Filozofski fakultet, 2011, 77-77

ISBN
978-953-175-391-3

Skup
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.-09. 04. 2011.

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Samoregulacija; roditeljstvo; adolescencija
(Self-regulation; parenting; adolescence)

Sažetak
Suvremene razvojne teorije ističu važnost ispitivanja indikatora pozitivnog razvoja te njihovog međuodnosa sa kontekstualnim činiteljima razvoja. U ovom istraživanju su, kao indikatori pozitivnog razvoja, ispitivani procesi samoregulacije cilju usmjerenih ponašanja, opisani u okviru Modela selekcije, optimizacije i kompenzacije (SOC model, Baltes, 1999). Cilj istraživanja bio je utvrditi kako se razvija samoregulacija tijekom rane adolescencije te na koji način su roditeljska ponašanja povezana sa inicijalnom samoregulacijom i njezinim razvojem u razdoblju od dvije godine. U dosadašnjim istraživanjima procesi SOC-a ispitivani su uglavnom na starijim adolescentima ili odraslima, iako teorijski postulati smještaju intenzivan razvoj samoregulacije upravo u ranu adolescenciju. Provedeno je istraživanje križno-sekvencijalnog nacrta s longitudinalnom komponentom koja uključuje tri točke mjerenja razdvojene jednogodišnjim razdobljima. U istraživanju su sudjelovali adolescenti i adolescentice (N1 = 720, djevojčice 52%), učenici četvrtih do osmih razreda pet zagrebačkih osnovnih škola. Kao mjera samoregulacije korišteni su rezultati postignuti na skalama SOC-upitnika (Freund i Baltes, 2002), prilagođenog za primjenu tijekom rane adolescencije. Ovim upitnikom mjerene su četiri dimenzije samoregulacije: elektivna selekcija, selekcija nakon gubitka, optimizacija i kompenzacija. Roditeljska ponašanja oba roditelja (Autonomija, Pozitivna disciplina, Nadzor, Psihološka kontrola, Negativna disciplina i Popustljivost) mjerena su upitnikom URP-29 (Keresteš, Brković i Kuterovac-Jagodić, 2009). Rezultati višerazinskih analiza pokazali su da su pozitivna roditeljska ponašanja majke i oca povezana s boljom, a negativna s lošijom samoregulacijom. I majka i otac značajno i neovisno doprinose objašnjenju varijance djetetove samoregulacije. Utvrđene razvojne putanje pokazuju da se samoregulacija na svim dimenzijama blago, ali značajno smanjuje tijekom rane adolescencije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
130-1301683-1400 - Ličnost roditelja i roditeljstvo tijekom tranzicije djeteta u adolescenciju (Gordana Keresteš, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Zagreb