Uloga upravljanja emocijama i socijalne podrške u odnosu radnih stresora i doživljenih psihičkih i psihosomatskih tegoba nastavnika (CROSBI ID 572334)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Ljubin Golub, Tajana ; Bilić, Vesna ; Miloloža, Marina
hrvatski
Uloga upravljanja emocijama i socijalne podrške u odnosu radnih stresora i doživljenih psihičkih i psihosomatskih tegoba nastavnika
Iz ranijih istraživanja poznato je da je nastavničko zanimanje stresno, da nastavnički stres utječe na kvalitetu nastave i obrazovanja i dovodi do manjeg zadovoljstva poslom te raznih tegoba. Cilj ovog rada bio je: a) utvrditi izvore radnog stresa kod nastavnika i odrediti stresore koji uzrokuju najviše stresa kod nastavnika ; b) odrediti ulogu socijalne podrške na radnom mjestu i socijalne podrške prijatelja u odnosu stresora i doživljenih psihičkih i psihosomatskih tegoba ; c) utvrditi ulogu sposobnosti upravljanja emocijama u odnosu stresora i tegoba. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku od 245 nastavnika (55.9% ženskog spola), prosječne dužine nastavničkog staža 2 godine. Primijenjeni su: Modificirana skala za mjerenje izvora nastavničkog stresa (Sorić i Mikulandra, 2004), Ljestvica procjenjene socijalne podrške (Vaux i sur., 1996), Skala psihičkih i psihosomatskih tegoba, te Upitnik emocionalne kompetentnosti (Takšić, 2002). Uz deskriptivne i korelacijske analize za ispitivanje moderatorskih i medijacijskih odnosa proveden je niz hijerarhijskih regresijskih analiza. Pokazalo se da su za nastavnike najstresniji održavanje razredne discipline, problematični razred, loš odnos učenika prema radu, neugodno i drsko ponašanje učenika te nemogućnost pojedinačnog posvećivanja učeniku zbog nedostatka vremena. Rezultati su nadalje pokazali značajan prediktivan doprinos socijalne podrške na radnom mjestu na manje doživljavanje psihičkih i psihosomatskih tegoba, no ne i socijalne podrške prijatelja. Podrška prijatelja na radnom mjestu imala je medijacijsku ulogu u odnosu sposobnosti upravljanja emocijama i doživljenih tegoba. Rezultati ukazuju na važnost socijalne podrške na radnom mjestu za prevenciju stresa te na moguću dobrobit uključenja koncepta emocionalne inteligencije u programe edukacije nastavnika.
nastavnički stres; upravljanje emocijama; socijalna podrška
nije evidentirano
engleski
The role of emotion regulation and social support in the relation between work stressors and experienced psychological and psychosomatic problems in teachers
nije evidentirano
teacher stress; emotion management; social support
nije evidentirano
Podaci o prilogu
131-131.
2011.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa, Sažeci priopćenja.
Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
978-953-175-391-3
Podaci o skupu
20. dani Ramira i Zorana Bujasa
predavanje
07.04.2011-09.04.2011
Zagreb, Hrvatska