Uloga obitelji i problema prilagodbe u školskom uspjehu adolescenata (CROSBI ID 571776)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Macuka, Ivana ; Burić, Irena
hrvatski
Uloga obitelji i problema prilagodbe u školskom uspjehu adolescenata
Obiteljsko okruženje je u mnogim istraživanjima prepoznato kao značajan čimbenik školskog postignuća djeteta (Selden, 1990 ; Caldas, 1993 ; Rumberger, 1995 ; Jacobs i Harvey, 2005). Varijable poput obiteljske strukture, obrazovanja roditelja, količine i kvalitete roditeljske uključenosti često su (ne)posredno povezane sa školskim uspjehom djeteta i njegovim obrazovnim dostignućima. Istraživanja pokazuju da su djeca obrazovanijih roditelja uspješnija u školi (Smith i Dixon, 1995 ; Luster i McAdoo, 1996), te da su podržavajući, prihvaćajući i emocionalno topli roditeljski postupci povezani s većim razinama učeničke motivacije, školskog postignuća i socijalne kompetencije djeteta (Sternberg, 2001). Nadalje, dječje socioemocionalne poteškoće povezane su s brojnim negativnim razvojim ishodima, između ostaloga, i sa slabijim školskim postignućem (Rubin i sur., 1998 ; Jimerson i sur., 2000). Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi relativan doprinos obrazovanja roditelja, dječje percepcije roditeljskog ponašanja majke i oca (emocionalnost, prihvaćanje i odbacivanje) i problema prilagodbe (internaliziranih i eksternaliziranih problema) u objašnjenju školskog uspjeha mlađih adolescenata. Istraživanjem je obuhvaćeno 562 djece (49% djevojčica) prosječne dobi 13 godina. Prikupljeni su podaci o stupnju obrazovanja roditelja i školskom uspjehu djece. Za procjenu dječjih internaliziranih i eksternaliziranih problema primijenjena je Skala samoprocjene ponašanja mladih (YSR - Youth Self- Report ; Achenbach i Rescorla, 2001), dok su dimenzije roditeljskog ponašanja procijenjene Skalom percepcije roditeljskog ponašanja (SPRP, Macuka, 2007). S obzirom da su utvrđene spolne razlike u školskom uspjehu i ostalim ispitivanim varijablama, rezultati su analizirani zasebno za dječake i djevojčice. Provedena hijerarhijska regresijska analiza na uzorku dječaka pokazuje da su veći stupanj obrazovanja majke te više emocionalne topline i prihvaćanja od strane majke pozitivni prediktori školskog uspjeha dječaka. Na uzorku djevojčica, veće obrazovanje oca i majke bili su pozitivni, a internalizirani problemi negativan prediktor školskog uspjeha djevojčica.
obitelj; prilagodba; školski uspjeh
nije evidentirano
engleski
The role of family and adjustment in explaining adolescents' school success
nije evidentirano
family; adjustment; school success
nije evidentirano
Podaci o prilogu
143-143.
2010.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
XVII. dani psihologije u Zadru - knjiga sažetaka
Sorić, Izabela ; Ćubela Adorić, Vera ; Gregov, Ljiljana ; Penezić, Zvjezdan
Zadar: Sveučilište u Zadru
978-953-7237-65-3
Podaci o skupu
XVII. dani psihologije u Zadru
poster
27.05.2010-29.05.2010
Zadar, Hrvatska