Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Vrijeme spomenika. Skulpturalni, arhitektonski, urbanistički i drugi načini obilježavanja Domovinskog rata (CROSBI ID 169960)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Križić Roban, Sandra Vrijeme spomenika. Skulpturalni, arhitektonski, urbanistički i drugi načini obilježavanja Domovinskog rata // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 34 (2010), 225-240

Podaci o odgovornosti

Križić Roban, Sandra

hrvatski

Vrijeme spomenika. Skulpturalni, arhitektonski, urbanistički i drugi načini obilježavanja Domovinskog rata

Specifičan snažan ideološki naboj, koji je u interpretacijama poslijeratnih umjetnika na području svih europskih zemalja pa i bivše Jugoslavije često bio predočen apstraktnim spomenicima koji su sadržavali univerzalan značaj simbola (pobjede, slobode, progresa) naslijeđe je koje svjedoči o singularnoj povijesti, zajedničkom cilju i jedinstvenim zbivanjima na koja treba podsjećati. Tijekom vremena mnoga su takva spomenička mjesta postala dijelom »neželjene baštine« (A. Riegl) koja je novonastale političke režime i promijenjene državne formacije Istočne Europe iritirala podsjećanjem na srušene ili napuštene (ideološke) vrijednosti. Nacionalna spomenička baština svjedoči o slobodnom razvitku umjetničkih ideja, no u posljednjih petnaestak godina malo je primjera koji na suvremen način preispituju odnos prema procesu i načinu komemoriranja. Kritička analiza spomenika i dekonstrukcija njegove metode pomoću koje bi se postiglo odmicanje od uobičajenih načina interpretacije sjećanja kao materijalizirane oznake (mjesta, događaja, osobe) moguće su smjernice autorima onih spomenika koji tek trebaju biti podignuti. Većina izgrađenih počiva na korištenju uvriježenih, pradavnih simbola čije su poruke univerzalne, no njihov je likovni govor retrogradnog karaktera koji se gledateljima obraća kao običnim promatračima, a ne aktivnim sudionicima u zajedničkom prostoru i vremenu. Spomen-obilježja Domovinskog rata svjedoče o intenzivnom procesu zadržavanja simboličkih modernističkih formi ; često se radi o spomenicima koji prisvajaju javni prostor ne ostvarujući nikakvu komunikaciju s okolinom, tretirajući gledatelje kao obične, pasivne promatrače. Njihova brojnost i tipološke karakteristike svjedoče o birokratskom procesu arhiviranja, pa time i institucionaliziranja sjećanja, kojim se ne potiču rješenja koja komuniciraju izravno razumijevanje događaja lišeno monumentalnih spomeničkih gesta. Spomen-obilježja najčešće su riješena kao spomeničke skulpture, dok su arhitektonska, kiparsko-arhitektonska i urbanistička rješenja koja se ne oslanjaju na materijalnost tragova, izravnost bilježenja i vidljivost 'slike' poželjniji, no mnogo rjeđi interpretativni princip.

spomenik; skulptura; arhitektura; urbanizam; javni prostor; Hrvatska; Domovinski rat

nije evidentirano

engleski

The Age of Monuments. Sculptural, Architectural, Urbanistic, and Other Ways of Commemorating the Homeland War

nije evidentirano

monument; sculpture; architecture; urbanism; public space; Croatia; Homeland War

nije evidentirano

Podaci o izdanju

34

2010.

225-240

objavljeno

0350-3437

Povezanost rada

Povijest umjetnosti