Razlika Aristotelovih i Akvinčevih metafizičkih počela (CROSBI ID 169455)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Relja, Hrvoje
hrvatski
Razlika Aristotelovih i Akvinčevih metafizičkih počela
U članku pod gornjim naslovom su sličnosti i razlike metafizičkih počela Aristotela i Tome Akvinskog iskazane analizom argumentacije koja je sržna za obje ove metafizike: o postojanju Nepokretnog pokretača, Čistog akta. Tom analizom je pokazano da, iako im argumentacija ima istu logičku strukturu i isto polazište – promjenu bića – ipak ih je razlika u shvaćanju metafizičkih počela samog bića dovela do različitih zaključaka. Tako je ovdje pokazano da je za Aristotelovu metafiziku supstancije zadnja zbiljnost (aktualnost) bića supstancijalna forma, koje svoje zadnje utemeljenje ima u Čistom aktu, Nepokretnom pokretaču, dok za metafiziku bitka Tome Akvinskog zadnja zbiljnost bića jest bitak, koji svoje zadnje utemeljenje ima također u Čistom aktu, ali koji je shvaćen kao Čisti akt bivstvovanja, Subzistentni bitak. Stoga je za Aristotela Čisti akt isključivo oblikovatelj ostale stvarnosti ukoliko je svršni uzrok te nema, niti može imati, kao Nepokretni pokretač, ikakav drugi uzročni utjecaj na ostalu stvarnost, dok je za Tomu Akvinskog Nepokretni pokretač nužno Čisti akt bivstvovanja čije djelovanje je stvaranje.
metafizika; Aristotel; Toma Akvinski; metafizička počela; Nepokretni pokretač
nije evidentirano
engleski
Difference between Aristotle’s and Thomas Aquinas’ Metaphysical Principles
nije evidentirano
metaphysics; Aristotle; Thomas Aquinas; metaphysical principles; Unmoved Mover
nije evidentirano
Podaci o izdanju
30 (1-2)
2010.
5-15
objavljeno
0351-4706
hrcak.srce.hr/filozofska-istrazivanja