Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Graditi i kipariti na zadarski način (primjeri recentnih urbanih devastacija na zadarskom području) (CROSBI ID 570166)

Prilog sa skupa u zborniku | stručni rad | domaća recenzija

Srhoj, Vinko Graditi i kipariti na zadarski način (primjeri recentnih urbanih devastacija na zadarskom području) // Zbornik 3. kongresa hrvatskih povjesničara umjetnosti / Žmegač, Andrej (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2013. str. 73-79

Podaci o odgovornosti

Srhoj, Vinko

hrvatski

Graditi i kipariti na zadarski način (primjeri recentnih urbanih devastacija na zadarskom području)

Rad razmatra problem odnosa prema prostoru, odnosno razne prostorne interpolacije u rasponu od urbanih instalacija do skulpturalnih ansambala i pojedinačnih kiparskih rješenja. Slučaj, kako je često nekritički opisivan, zadarskog graditeljskog i spomeničkog buma, problematizira se kao svojevrsni urbanističko- spomenički kaos i devastacija. Primjeri tzv. urbanih instalacija arhitekte Nikole Bašića analiziraju se kao primjeri akustično- svjetlosne kakofonije i infantilnog kiča. Pritom je Pozdrav suncu pozdrav okruglom ekranu, prepotentno skretanje pozornosti s šetnice uz rivu na instalacije koje su progutale vizuru obalne fronte. Svjetlosne interpolacije, razizemne, prizemne i uspravljene više su samodovoljne «atrakcije» nego rasvjetna tijela. Igranje na prvu asocijacijsku loptu, tzv. orguljama je pridružilo klavijaturu u funkciji klupa, a Suncu kružne fotonaponske ćelije koje glume planete. Posebna su priča skulpture Ratka Petrića. S blizu 30 skulptura Zadar je postao svojevrsni atelje na otvorenom jednog kipara kojega su spomenička rješenja otklizala u nenamjernu karikaturalnost. Problem su i druge skulpture rađene u novije vrijeme od rijetkog primjera zakašnjele socrealističke «stahanovštine» iz 80-ih godina Spomenika pomorcu, do jedne od najgorih monumentalnih skulptura podignutih u samostalnoj Hrvatskoj, u zadarskoj prigradskoj četvrti Arbanasi. Kao još jedan, svakako najkrupniji, kamen u mozaiku zadarskih urbanih promašaja, aneks je novog Muzeja antičkog stakla arhitekte Branka Silađina, gdje je klasicističkoj zgradi pridružen neprimjeren kubični dodatak koji ne stoji ni u suglasju niti u bilo kakvom dijalogu (pa i dobrodošloj polemici s tradicijom) s gradskim bedemom i palačom Cosmacendi na koju je prislonjen. Nadalje tu su i izrazito loši primjeri rasvjetljavanja gradskih bedema, potom, adaptacije Ribljeg restorana, moroskoka i rasvjete mosta, te spomeničko rješenja koje je trebalo komemorirati pobjedu u Domovinskom ratu. Ti primjeri govore da je suvremeni Zadar mjestimice arhitektonski, urbanistički i kiparski unakažen grad, oblikovan po ukusu onih koji s urbanom estetikom, koja je nešto više od zabavnog parka, nikada očigledno nisu ni bili na – ti.

Zadar ; urbane instalacije ; skulpture ; dogradnje

nije evidentirano

engleski

Build and make a sculpture in Zadar (recent examples of urban devastation in the Zadar area)

nije evidentirano

Zadar ; urban installations ; sculptures ; interpolations

nije evidentirano

Podaci o prilogu

73-79.

2013.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Žmegač, Andrej

Zagreb: Institut za povijest umjetnosti

978-953-6106-99-8

Podaci o skupu

3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti

ostalo

01.01.2013-01.01.2013

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest umjetnosti