Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Važnost rodnih uloga i stereotipa u objašnjenju obrazovnog postignuća i odabira studija (CROSBI ID 362875)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Jugović, Ivana Važnost rodnih uloga i stereotipa u objašnjenju obrazovnog postignuća i odabira studija / Željka Kamenov (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2010

Podaci o odgovornosti

Jugović, Ivana

Željka Kamenov

hrvatski

Važnost rodnih uloga i stereotipa u objašnjenju obrazovnog postignuća i odabira studija

Cilj istraživanja je bio ispitati ulogu stereotipa i rodnih uloga u objašnjenju obrazovnih postignuća i namjera odabira u stereotipno muškom obrazovnom području: fizici. Kao teorijski okvir rada korišten je model očekivanja i vrijednosti za objašnjenje motivacije za postignućem Eccles i suradnika/ca. U istraživanju je sudjelovalo 744 učenika/ca općih gimnazija u Zagrebu. Varijable koje su se ispitale su motivacija za fiziku, rodne uloge, stereotipi o većem talentu muškaraca u fizici i tehničkim zanimanjima te obrazovni ishodi: ocjena iz fizike na kraju školske godine, namjera odabira fizike na državnoj maturi i namjera odabira tehničkog studija. Skala rodnih uloga je konstruirana za potrebe ovog istraživanja, a pokazala se pouzdanom i valjanom mjerom rodnih uloga u adolescentskom razdoblju u hrvatskom društvenom kontekstu. Rezultati su pokazali da djevojke, unatoč boljim ocjenama iz fizike, imaju lošije procjene svojih sposobnosti i niža očekivanja uspjeha u fizici nego mladići. Motivacija je najviše doprinijela objašnjenju sva tri obrazovna ishoda, a značajnim prediktorima su se također pokazali stereotipi i rodne uloge. Prihvaćanje ženske rodne uloge (viša femininost, niža maskulinost) imalo je negativan efekt na obrazovne odabire kod oba spola, dok je prihvaćanje stereotipa imalo negativan efekt na obrazovne ishode kod djevojaka, a pozitivan kod mladića. Strukturalno modeliranje je pokazalo da je motivacija medijator u efektu rodnih uloga na namjere odabira fizike i tehničkih studija, te da je riječ o djelomičnoj medijaciji. Rodne uloge imale su izravan efekt na namjere obrazovnih odabira, ali i neizravan preko motivacije. Teorijski doprinosi ovog rada su konstrukcija nove skale rodnih uloga namijenjene adolescentskoj populaciji te ispitivanje empirijski često zanemarene uloge stereotipa i rodnih uloga u modelu očekivanja i vrijednosti. Praktični značaj istraživanja je u mogućnosti kreiranja rodno osjetljivih intervencijskih programa za mlade koji bi za cilj imali razvoj punog potencijala djevojaka i mladića, vezanog uz njihovo školsko postignuće i akademske odabire, neopterećenog tradicionalnim rodnim ulogama i rodnim stereotipima.

rodne uloge; stereotipi; odabir studija; školski uspjeh

nije evidentirano

engleski

The importance of gender roles and stereotypes in the explanation of academic achievement and vocational choices

nije evidentirano

gender roles; stereotypes; vocational choice; academic achievement

nije evidentirano

Podaci o izdanju

211

27.12.2010.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Psihologija