Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Zablude o objektivnoj znanosti i subjektivnoj umjetnosti (CROSBI ID 168993)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Huzjak, Miroslav ; Polić, Milan Zablude o objektivnoj znanosti i subjektivnoj umjetnosti // Metodički ogledi, 13 (2006), 1; 9-29

Podaci o odgovornosti

Huzjak, Miroslav ; Polić, Milan

hrvatski

Zablude o objektivnoj znanosti i subjektivnoj umjetnosti

Ljudsko biće doživljava sigurnost kada pretpostavlja da posjeduje dovoljno informacija kojima može predvidjeti budućnost, koje se tada ne plaši. Načini prikupljanja i tumačenja podataka o “stvarnosti” unazad nekog vremena povjerena je “objektivnoj” znanosti. Prateći, međutim, razvojni put znanstvenih koncepata, pokazuje se da je moderna znanost, kao i predmoderno mišljenje prije nje, morala izmišljati – a ne otkrivati – teorije, sustave, unutar kojih su prikupljeni podaci dobivali smisao i prediktibilnost. Primjeri tumačenja gravitacije, dvojnog valno-čestičnog karaktera svjetlosti i različitih modela atoma zbunjuju čitatelja naviknutog na jednoznačna tumačenja koja je stekao tijekom svojeg obrazovanja. Kvantna fizika je ukazala na mnoge misaone probleme, uključujući i činjenicu da samo istraživanje poremećuje sustav koji se istražuje, dovodeći tako do načela neodređenosti – zbog perciptivnih karakteristika našeg uma, moguće je opaziti samo ono što se (pre)poznaje, pa znanost zapravo istražuje samo unutar sebi dostupnih kategorija. Izuzetni pojedinci pak divergentnim mišljenjem čine isto što i umjetnici – mijenjaju perspektivu, revolucioniraju dostupne kategorije i nude novo poimanje svijeta, proizvodeći i vjeru u njih.

objektivnost; spoznaja; stvaranje; teorija; umjetnost; vjera; vrijednosti; znanost

UDK 165.1

engleski

Illusions About Objective Science and Subjective art

nije evidentirano

objectivity; cognition; creation; theory; art; faith; value; science

nije evidentirano

Podaci o izdanju

13 (1)

2006.

9-29

objavljeno

0353-765X

Povezanost rada

Pedagogija