Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 496613

Agresivno ponašanje i eksternalizirani problemi predškolske djece: zaštitni čimbenici i različiti procjenjivači


Brajša-Žganec, Andreja
Agresivno ponašanje i eksternalizirani problemi predškolske djece: zaštitni čimbenici i različiti procjenjivači // Nasilje nad djecom i među djecom, Zbornik radova II. znanstveno-stručnog skupa održanog u Osijeku 2008. godine / Vladimir Kolesarić (ur.).
Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, 2010. str. 85-102 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


Naslov
Agresivno ponašanje i eksternalizirani problemi predškolske djece: zaštitni čimbenici i različiti procjenjivači
(Aggressive behavior and externalising problems of preschool children: protective factor and different evaluators)

Autori
Brajša-Žganec, Andreja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Nasilje nad djecom i među djecom, Zbornik radova II. znanstveno-stručnog skupa održanog u Osijeku 2008. godine / Vladimir Kolesarić - Osijek : Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, 2010, 85-102

ISBN
978-953-314-024-7

Skup
Nasilje nad djecom i među djecom

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 27.-29.11. 2008

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Agresivno ponašanje; eksternalizirani problemi; predškolska djeca; različiti procjenjivači; zaštitni čimbenici
(Aggressive behavior; externalising problems; preschool children; different evaluators; protective factor)

Sažetak
Dosadašnja istraživanja pokazuju da je manifestiranje agresivnog ponašanja i eksternaliziranih problema u predškolskoj dobi povezano s agresivnim ponašanjem kasnije u životu. Cilj je utvrditi postoje li razlike u manifestiranju agresivnog ponašanja te prisutnosti eksternaliziranih problema, između dječaka i djevojčica u predškolskoj dobi, te postoje li razlike u roditeljskim i odgajateljskim procjenama tih ponašanja i problema. Uz to cilj je rada provjeriti prediktivnost nekih individualnih i okolinskih čimbenika za roditeljske i odgojiteljske procjene eksternaliziranih problema odnosno agresivnog ponašanja. Podaci o dječjem agresivnom ponašanju prikupljeni su od odgajatelja dok su procjene eksternaliziranih problema prikupljene od tri procjenjivača (odgajatelja, majke i oca) za 506 djece iz cjelovitih obitelji prosječne starosti 5 godina i 2 mjeseca. Roditeljske procjene ispitane su Skalom procjene ponašanja djece od 4 do 18 godina (CBCL), a odgojiteljske Skalom procjene ponašanja djece od 6 do 18 godina – oblikom za procjene odgajatelja (TRF), te Pros/Ag skalom. Prikupljene su i očeve i majčine procjene mjera obiteljskog funkcioniranja, emocionalnog života obitelji te temperamenta djeteta. Uspoređene su procjene agresivnog ponašanja i eksternaliziranih problema iz roditeljske i odgajateljske perspektive. Dobivene su značajne povezanosti između roditeljskih i odgajateljskih procjena, pri čemu su znatno više korelacije između procjena očeva i majki u odnosu na korelacije između procjena roditelja i odgajatelja. U skladu s očekivanjima i ranijim empirijskim nalazima, roditelji kao i odgajatelji dječake su procijenili agresivnijima, a predikcija njihovih procjena, od odabranih prediktora, u najvećoj je mjeri određena procjenom dimenzije samokontrole djeteta te roditeljskim procjenama pojedinih mjera obiteljskog funkcioniranja. Rezultati multiplih regresijskih analiza ukazuju na važnost dimenzija temperamenta te varijabla obiteljskog funkcioniranja kao zaštitnih čimbenika u predikciji agresivnog ponašanja i eksternaliziranih problema djece predškolske dobi. Činitelji koji potiču agresivno ponašanje odnosno pojavu eksternaliziranih problema već u predškolsko doba su individualne karakteristike djeteta koje se razvijaju u interakciji genetskih i okolinskih čimbenika te situacijski čimbenici.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Zora Raboteg-Šarić, )

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Andreja Brajša-Žganec, (185362)