Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 492840

Utjecaj uvjeta odrastanja na školski uspjeh zlostavljane djece


Bilić, Vesna; Rafajac, Branko; Ljubin Golub, Tajana
Utjecaj uvjeta odrastanja na školski uspjeh zlostavljane djece // 2. znanstveno stručni skup Nasilje nad djecom i među djecom : zbornik radova / Kolesarić, Vladimir (ur.).
Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Filozofski fakultet, 2010. str. 67-84 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


Naslov
Utjecaj uvjeta odrastanja na školski uspjeh zlostavljane djece
(Effects of Growing up Conditions on School Success in Abused Children)

Autori
Bilić, Vesna ; Rafajac, Branko ; Ljubin Golub, Tajana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
2. znanstveno stručni skup Nasilje nad djecom i među djecom : zbornik radova / Kolesarić, Vladimir - Osijek : Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Filozofski fakultet, 2010, 67-84

ISBN
978-953-314-024-7

Skup
Znanstveno stručni skup Nasilje nad djecom i među djecom (2 ; 2008)

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 27.-29.11.2008

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Zlostavljanje djece; školski uspjeh
(Abused children; school success)

Sažetak
U ovom radu analizira se kako zlostavljački roditeljski postupci i uvjeti odrastanja u strahu i/ili nekonzistentnom, nestabilnom i destimulirajućem obiteljskom ozračju imaju potencijal otežati razvoj ili narušiti različite sposobnosti djeteta važne za optimalno učenje i postizanje školskog uspjeha u različitim predmetima. U zlostavljačkim obiteljima najčešće je osjećaj sigurnosti zamijenjen strahom. Područja mozga koja kontroliraju odgovore na strah kod zlostavljane djece, pogotovo ukoliko ona razviju PTSP, mogu postati disfunkcionalna. Življenje s osjećajem konstantne prijetnje i straha blokira resurse pažnje i drži aktivnim djetetom živčani sustav što dovodi do teškoća pažnje, usredotočenosti, zapamćivanja i reproduciranja gradiva, teškoća u verbalnim intelektualnim sposobnostima, kao i teškoća učenja i planiranja te regulacije emocija. Traumatska iskustva zlostavljanja mogu zakočiti sposobnost slijednog organiziranja materijala što vodi do teškoća u verbalnom komuniciranju, obradi novih sadržaja i u njihovoj primjeni. Neadekvatna stimulacija, odnosno nedostatak pozitivnih utjecaja uzrokuje deficite u receptivnom i ekspresivnom jeziku što dodatno stvara poteškoće u jezičnim vještinama, osobito u ekspliciranju ideja te izvlačenju ključnih ideja iz dužih tekstova. Upravo su to mogući razlozi otežanog procesuiranja i pohrane verbalnih informacija, što se odražava na školsku izvedbu i rezultate. Nepredvidivost i kaotičnost u okolini odrastanja nerijetko dovode i do problemima u razumijevanju uzročno-posljedičnih veza zbog čega zlostavljana djeca imaju poteškoće u shvaćanju pojmova konstantnosti te postavljanju ciljeva učenja i planiranju aktivnosti. Zbog odrastanja u nesigurnoj i nedosljednoj okolini zlostavljana djeca sklona su umanjivanju svojih vrijednosti, tj. imaju manje samopoštovanje, osjećaju se nesposobnima za razvijanje i poduzimanje pozitivnih utjecaja i kontrole u svijetu koji ih okružuje. Sve navedeno manifestira se u njihovom školskom funkcioniranju i otežanom postizanju školskog uspjeha. Nadamo se da će osvjetljavanje mogućih uzroka pridonijeti boljem razumijevanju i kvalitetnijem postupanju prema zlostavljanoj djeci u školskoj praksi a njima osobno olakšati postizanje boljeg školskog uspjeha.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija

Napomena
Sažetak rada je objavlje i u: Program i sažeci izlaganja / Vladimir Kolesarić i dr. (ur.) ; str. 34-34 ; ISBN 978-953-6456-91-8.



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
130-1301422-1420 - Uloga socio-kognitivnih procesa u samoregulaciji i interpersonalnim odnosima (Željka Kamenov, )

Ustanove
Učiteljski fakultet, Zagreb