Mogućnosti uključenja Republike Hrvatske u Marco Polo program (CROSBI ID 361331)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Mioković, Renato
Jolić, Natalija
hrvatski
Mogućnosti uključenja Republike Hrvatske u Marco Polo program
Od pojave prvih oblika ljudskih djelatnosti javlja se potreba za prometom, te je on do danas postao neizbježan način interakcije među ljudima. Razvitak važnih gospodarskih grana, jačanje robne razmjene na sve većim geografskim udaljenostima, uvjetovali su unaprjeđenje prometa u svim njegovim pojavnim oblicima. Danas promet predstavlja izuzetno važnu gospodarsku djelatnost, bez kojeg bi teško bilo zamisliti daljnji napredak gospodarstva. Stoga je potrebno da promet ne predstavlja zapreku, već svojim unaprjeđivanjem podržava i potiče daljnji razvoj kako gospodarskih tako i ostalih djelatnosti koje u velikoj mjeri ovise o prometu. Ubrzanim razvojem industrije s početka 20. stoljeća, impliciran je nagli razvoj međunarodne robne razmjene, ali i mnoga tehnološka dostignuća, bez kojih se suvremeni promet ne bi mogao razvijati. Živimo u svijetu gdje su ekonomski čimbenici od izuzetne važnosti za svaku djelatnost, promet nije iznimka. Naprotiv, promet, značajno utječu na cijenu robe, a samim time na ekonomiju, gospodarstvo, te napose politiku neke zemlje. Može se zaključiti da se danas u prometnom sustavu ne stavlja naglasak na svladavanje zemljopisne udaljenosti, koja se javljala kao problem u prošlosti, već je naglasak na svladavanju zemljopisne udaljenosti u vremenski kraćem periodu i uz što kvalitetniju razinu usluge. U zahtjeve suvremenog prometa ubraja se i ekološki čimbenik, kao vrlo važan čimbenik daljnjeg razvitka prometa. Kao odgovor suvremenog prometa na sve veće zahtjeve, javlja se intermodalni promet, kombinacija svih grana prometa, s ciljem poboljšanja kvalitete usluge, bržim i jeftinijim načinom prijevoza. Program koji je obrađen u ovom diplomskom radu je program koji se temelji na intermodalnoj tehnologiji. Riječ je o programu Marco Polo, koji se javlja kao potreba razvoja alternativnih rješenja koja bi mogla konkurirati cestovnom prometu. Cilj ovog programa je smanjiti opterećenje na cestovnim prometnicama i poticanje korištenja željezničke infrastrukture, morskih i riječnih plovnih putova. Program je započeo 2001. kao nastavak programa PACT. Marco Polo I je dao neke smjernice, za nastavak tog programa pod nazivom Marco Polo II (2007.-2013.). U programu Marco Polo II sudjeluje i Republika Hrvatska od 2008. godine. Prilagodba prometnog sustava Hrvatske europskom zakonodavstvu je počela pristupnim pregovorima za ulazak u Europsku uniju. Daljnji koraci će biti mogući tek kada Hrvatska pristupi Europskoj uniji. Ono što je važno i što se istražilo u ovom radu je koliko je Hrvatska spremna na izazove koje pred nju stavlja intermodalni promet, prije svega infrastrukturno, a zatim i organizacijski. Potrebno je utvrditi odgovaraju li robno transportni centri, luke i terminali potrebama intermodalnog prometa, te koliko se uspješno koriste u Hrvatskoj.
intermodalnost; Marco Polo II; programi EU
nije evidentirano
engleski
The possibilities of Croatian involvement in the Marco Polo program
nije evidentirano
intermodality; Marco Polo II; EU programs
nije evidentirano
Podaci o izdanju
57
12.10.2010.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb