Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Vid i viđenje i spoznavanje u renesansnoj filozofiji (CROSBI ID 42297)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Banić-Pajnić, Erna Vid i viđenje i spoznavanje u renesansnoj filozofiji // Zbornik spoznaja i interpretacija / Zvonimir Čuljak (ur.). Zagreb: Institut za filozofiju ; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 87-100

Podaci o odgovornosti

Banić-Pajnić, Erna

hrvatski

Vid i viđenje i spoznavanje u renesansnoj filozofiji

Vid, viđenje i spoznavanje u renesansnom novoplatonizmu Što uistinu vidimo? Je li ono što vidimo ono što uistinu jest? Ili je svijet što ga vidimo tek interna perceptualna replika svijeta stvorenog neuralnim procesima u našem mozgu? Kritički osvrt na znanstvena istraživanja pokazuje, da uza sva dostignuća znanstvenog pristupa vizualnom procesu i fenomenu u vida, gore naznačena pitanja i dalje ostaju otvorena. Na temelju toga neki znanstvenici govore o «misteriju vizualne percepcije», drugi o krizi znanstvenog pristupa vizualnoj percepciji. U ovom izlaganju u vezi s vidom interesira nas primarno relacija u kojoj gore naznačena pitanja stoje prema metafizičkoj tradiciji i prema za nju odredbenom pristupu fenomenu vida i viđenja. Ujedno se hoće ispitati je li i u kojoj mjeri suvremeni znanstveni pristup procesu viđenja pomogao rješavanju pitanja što ih u vezi s vidom postavlja metafizička tradicija. Pritom se koncentriramo na razdoblje renesanse i napose na stavove dvojice predstavnika renesansnog novoplatonizma – Nikole Kuzanskog i Franje Petrića. Upravo je, naime, renesansa razdoblje u kojem se uz pitanje o tome ŠTO vidimo, intenzivno počinje istraživati i KAKO vidimo, a to se očituje i u stavovima te dvojice renesansnih filozofa, premda u svakoga na drukčiji način. Kod Kuzanskog se pita koji su motivi njegove tvrdnje da je VIĐENJE samo BOŽJE STVARANJE, te da je biti (esse) uvjetovano s «VIDJETI» I «BITI VIĐEN». Upozorava se i na njegovo uočavanje relativnosti i aspektnosti ljudskog viđenja (koje on sagledava u relaciji spram apsolutne Božje vizije). Kod Petrića se pokazuje kako njegovo raspravljanje o vidu provedeno iz ontologijskog horizonta koegzistira u njegovu djelu Nova de universis philosophia s raspravljanjem o vidu (provedeno u dijelu Novae... naslovljenom s Pancosmia) koje se ponekad posve osamostaljuje u odnosu na prvi pristup. Pritom mu je primaran interes za način i uvjete pod kojima se ostvaruje vizualno iskustvo. Tako se kod njega i u tom aspektu renesansno mišljenje afirmira kao mišljenje na raskrižju. Naglašava se ambigvitet njegova stava spram osjetila vida (istovremeno povjerenje i nepovjerenje) te tipično renesansna dilema oko toga čemu u spoznavanju svijeta dati prednost – vidu ili razumu. Na kraju se pokazuje kako ova dvojica renesansnih filozofa nisu doduše doprinijela preciznijem znanstvenom tumačenju vizualnog procesa, ali su njihove onto(teo)logijske pozicije (prije svega teza o beskonačnosti svijeta odnosno prostora) bile pretpostavkom novog načina viđenja svijeta, pa onda i viđenja viđenja.

vid, percepcija, spoznaja, Kuzanski, Petrić

nije evidentirano

engleski

View, viewing and cognizing in the Renaissance Philosophy

nije evidentirano

view, Perception, cognition, Cusanus, Patritius

nije evidentirano

Podaci o prilogu

87-100.

objavljeno

Podaci o knjizi

Zbornik spoznaja i interpretacija

Zvonimir Čuljak

Zagreb: Institut za filozofiju ; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu

2010.

978-953-7137-13-7

Povezanost rada

Filozofija