Vid i viđenje i spoznavanje u renesansnoj filozofiji (CROSBI ID 42297)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Banić-Pajnić, Erna
hrvatski
Vid i viđenje i spoznavanje u renesansnoj filozofiji
Vid, viđenje i spoznavanje u renesansnom novoplatonizmu Što uistinu vidimo? Je li ono što vidimo ono što uistinu jest? Ili je svijet što ga vidimo tek interna perceptualna replika svijeta stvorenog neuralnim procesima u našem mozgu? Kritički osvrt na znanstvena istraživanja pokazuje, da uza sva dostignuća znanstvenog pristupa vizualnom procesu i fenomenu u vida, gore naznačena pitanja i dalje ostaju otvorena. Na temelju toga neki znanstvenici govore o «misteriju vizualne percepcije», drugi o krizi znanstvenog pristupa vizualnoj percepciji. U ovom izlaganju u vezi s vidom interesira nas primarno relacija u kojoj gore naznačena pitanja stoje prema metafizičkoj tradiciji i prema za nju odredbenom pristupu fenomenu vida i viđenja. Ujedno se hoće ispitati je li i u kojoj mjeri suvremeni znanstveni pristup procesu viđenja pomogao rješavanju pitanja što ih u vezi s vidom postavlja metafizička tradicija. Pritom se koncentriramo na razdoblje renesanse i napose na stavove dvojice predstavnika renesansnog novoplatonizma – Nikole Kuzanskog i Franje Petrića. Upravo je, naime, renesansa razdoblje u kojem se uz pitanje o tome ŠTO vidimo, intenzivno počinje istraživati i KAKO vidimo, a to se očituje i u stavovima te dvojice renesansnih filozofa, premda u svakoga na drukčiji način. Kod Kuzanskog se pita koji su motivi njegove tvrdnje da je VIĐENJE samo BOŽJE STVARANJE, te da je biti (esse) uvjetovano s «VIDJETI» I «BITI VIĐEN». Upozorava se i na njegovo uočavanje relativnosti i aspektnosti ljudskog viđenja (koje on sagledava u relaciji spram apsolutne Božje vizije). Kod Petrića se pokazuje kako njegovo raspravljanje o vidu provedeno iz ontologijskog horizonta koegzistira u njegovu djelu Nova de universis philosophia s raspravljanjem o vidu (provedeno u dijelu Novae... naslovljenom s Pancosmia) koje se ponekad posve osamostaljuje u odnosu na prvi pristup. Pritom mu je primaran interes za način i uvjete pod kojima se ostvaruje vizualno iskustvo. Tako se kod njega i u tom aspektu renesansno mišljenje afirmira kao mišljenje na raskrižju. Naglašava se ambigvitet njegova stava spram osjetila vida (istovremeno povjerenje i nepovjerenje) te tipično renesansna dilema oko toga čemu u spoznavanju svijeta dati prednost – vidu ili razumu. Na kraju se pokazuje kako ova dvojica renesansnih filozofa nisu doduše doprinijela preciznijem znanstvenom tumačenju vizualnog procesa, ali su njihove onto(teo)logijske pozicije (prije svega teza o beskonačnosti svijeta odnosno prostora) bile pretpostavkom novog načina viđenja svijeta, pa onda i viđenja viđenja.
vid, percepcija, spoznaja, Kuzanski, Petrić
nije evidentirano
engleski
View, viewing and cognizing in the Renaissance Philosophy
nije evidentirano
view, Perception, cognition, Cusanus, Patritius
nije evidentirano
Podaci o prilogu
87-100.
objavljeno
Podaci o knjizi
Zbornik spoznaja i interpretacija
Zvonimir Čuljak
Zagreb: Institut za filozofiju ; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu
2010.
978-953-7137-13-7