Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Pojam izvornosti u traktatima renesansne Italije (1435.-1568.) (CROSBI ID 566117)

Prilog sa skupa u časopisu | izvorni znanstveni rad

Belušić Perak, Lavinia Pojam izvornosti u traktatima renesansne Italije (1435.-1568.) // Anali Galerije Antuna Augustinčića / Pejković, Božidar (ur.). 2010. str. 9-35

Podaci o odgovornosti

Belušić Perak, Lavinia

hrvatski

Pojam izvornosti u traktatima renesansne Italije (1435.-1568.)

Rad istražuje, klasificira i tumači osnovne načine poimanja izvornosti u renesansnim traktatima, prvenstveno kroz korištenje i oblikovanje izraza koji se vežu uz pojam izvornosti. Pojmovi koji se razmatraju obuhvaćaju široki pojmovni raspon od izvornosti i izvornika (origine, originale, esempio, modelo, puro) do umnažanja i oponašanja (imitazione, copia, copioso, replicare, simulacro, calcato, ornato, moltiplicare, a stampa). U radu se utvrđuje da se u traktatima što nastaju od 1430-ih do 1560-ih, od Albertija do Vasarija, formira pojam izvornosti kakav je karakterističan za novovjeko razdoblje, kroz estetsko i moralno normiranje vrijednosti izvornosti u odnosu na ponavljanje ili oponašanje. Za renesansnog autora izvornost je rezultat nezavisnog rada, truda, razmišljanja, domišljatosti (ingegno) i invencije (invenzione). U radu se ujedno utvrđuje da se izvornost umjetničkih djela tumači, procjenjuje i vrednuje kroz način na koji određena kvaliteta (imitare, varieta, copioso, puro, ornato) prisutna u umjetničkom djelu izražava taj pojam. Izvornik je određen kao izvor (origine) i primjer (esemplo) prema onome što je uobičajeno ili onome što se ponavlja (copia, ritratto, a stampa, simulacro, calcato), a stupanj izvornosti određuje se kroz učestalost pojavnosti određenih značajki unutar određene skupine sličnih djela. U radu se predlaže novo tumačenje nekih ranije analiziranih izraza što se koriste u traktatima, a ujedno se ukazuje na to da značenja nekih od navedenih izraza mogu biti ambiguitetna te da se njihovo korištenje, tumačenje i vrednovanje razlikuje, ovisno o kontekstu, a autori ih često koriste na arbitraran način.

renesansa ; traktat ; izvornik ; kopija ; oponašanje ; Alberti ; Leonardo ; Vasari

Zbornik objavljen u: Anali Galerije Antuna Augustinčića, vol. XXVIII–XXIX (2008.–2009.), br. 28–29

engleski

The Concept of Originality in the Treatises of Renaissance Italy (1435-1568)

nije evidentirano

Renaissance ; treatise ; original ; copy ; imitation ; Alberti ; Leonardo ; Vasari

nije evidentirano

Podaci o prilogu

9-35.

2010.

nije evidentirano

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Pejković, Božidar

Zagreb: Muzeji Hrvatskog Zagorja - Galerija Antuna Augustinčića

0352-1826

Podaci o skupu

Simpozij "Original u skulpturi"

predavanje

01.01.2010-01.01.2010

Klanjec, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti

Poveznice