Model niskotarifne zrakoplovne operative u Hrvatskoj (CROSBI ID 359757)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Vidović, Andrija
Steiner, Sanja ; Bucak, Tino
hrvatski
Model niskotarifne zrakoplovne operative u Hrvatskoj
Niskotarifne zrakoplovne kompanije pružaju uslugu prijevoza po nižim cijenama u zamjenu za eliminaciju mnogih usluga koje daju tradicionalne zrakoplovne kompanije. Niskotarifno zrakoplovstvo je s prometno-tehnološkog aspekta kategorija nekonvencionalnog zrakoplovstva sa specifičnim obilježjima operative u segmentima upravljanja flotnim kapacitetima i planiranja rutne mreže. Liberalizacija zrakoplovnog tržišta je omogućila niskotarifnim zrakoplovnim kompanijama preuzimanje značajnog udjela u zrakoplovnom tržištu. Prednosti niskotarifnog modela su višestruke i za putnike i za u prošlosti zapostavljene sekundarne i regionalne aerodrome koji njihovim dolaskom bilježe značajne priljeve putnika. Strategija razvoja zračnog prometa Hrvatske mora uvažavati društveni, ekološki i ekonomski kontekst s ciljem boljeg pozicioniranja na regionalnom tržištu. Zrakoplovna operativa u domaćem prometu svedena je na nacionalnog operatera i na charter kompanije, dok je posve izostao razvoj odgovarajuće flote generalne i poslovne avijacije za pariranje latentne potražnje u domaćem i regionalnom prometu. Cjeloviti strategijski razvoj zračnog prometa pretpostavlja inkorporiranje segmenta zrakoplovne operative, koji obuhvaća domaće niskotarifne zrakoplovne kompanije, generalno, poslovno i interventno zrakoplovstvo (HEMS, SAR). Iako promet na hrvatskim aerodromima iz godine u godinu bilježi sve veće prometne učinke, još uvijek su, po pravilu, aerodromski kapaciteti nedovoljno iskorišteni. Promet putnika na hrvatskim aerodromima u predratnim godinama je iznosio oko 5, 5 milijuna putnika, dok je veličina aktualnog prometa oko 5 milijuna prevezenih putnika. Izuzev zračnih luka Zagreb, Split i Dubrovnik, ostali hrvatski aerodromi imaju znatni razvojni potencijal u pogledu akvizicije dodatnog, poglavito nekonvencionalnog prometa. U strukturi zračnog prometa Hrvatske, zadnjih se deset godina bilježi progresivan rast udjela niskotarifnih zrakoplovnih operacija (stranih) što sugerira potencijale operacionalizacije hrvatske niskotarifne zrakoplovne operative. Operacionalizacijom hrvatske niskotarifne zrakoplovne operative parirala bi se strategijska potreba razvoja nekonvencionalnog zrakoplovstva i policentričnog razvoja aerodromske infrastrukture, te latentna domaća potražnja. Referentna flota niskotarifne zrakoplovne operative i koncepcija rutne mreže te specifični prometno-tehnološki procesi, osigurali bi funkcionalnu integraciju svih segmenata zračnog prijevozništva i bolje pozicioniranje nacionalnog sustava zračnog prometa u regiji. Cilj istraživanja u doktorskoj disertaciji je definiranje kriterija modeliranja primjenjive niskotarifne zrakoplovne operative u Hrvatskoj u relevantnim sadržajima flotnog menadžmenta, rutnog umrežavanja i prometno-tehnoloških procesa operatera. Analizira se dinamika operative niskotarifnih zrakoplovnih kompanija u strukturi zračnog prometa Hrvatske, te utjecaj na status prometa zračnih luka i nacionalnog operatera. Slijedom rezultata istraživanja u disertaciji se sugerira opcija daljnjeg razvoja zračnog prometa u Hrvatskoj.
zračni promet; zračni prijevoz; niskotarifni zrakoplovni prijevoznik; aerodromi; flota; višekriterijsko modeliranje
nije evidentirano
engleski
Model of Low-Cost Air Transport Operation in Croatia
nije evidentirano
air transport; low cost carrier; airports; fleet; multi-criteria modelling
nije evidentirano
Podaci o izdanju
268
09.06.2010.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb