Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Relacije između morfoloških i motoričkih dimenzija te spremnosti za školu djece predškolske dobi (CROSBI ID 359373)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Horvat, Vatroslav Relacije između morfoloških i motoričkih dimenzija te spremnosti za školu djece predškolske dobi / Neljak, Boris (mentor); Zagreb, Kineziološki fakultet u Zagrebu, . 2010

Podaci o odgovornosti

Horvat, Vatroslav

Neljak, Boris

hrvatski

Relacije između morfoloških i motoričkih dimenzija te spremnosti za školu djece predškolske dobi

Ovo istraživanje provedeno je s ciljem utvrđivanja relacija između morfoloških i motoričkih dimenzija te spremnosti za školu djece predškolske dobi. Uz navedeni cilj u istraživanju se pokušala utvrditi značajnost razlika između dječaka i djevojčica u morfološkim i motoričkim obilježjima. Kako bi se navedeni ciljevi mogli ispunit, bio je nužno konstruirati skup kompozitnih testova za procjenu motoričkih obilježja te utvrditi njihove metrijske karakteristike. Pored toga bila je utvrđena i latentna struktura morfoloških te motoričkih obilježja. Uzorak ispitanika u ovom istraživanju činilo je 230 djece, 108 dječaka i 122 djevojčice. Djeca su u vrijeme istraživanja bila stara šest i pol godina ± 6 mjeseci. U Zagrebu i Varaždinu su odabrana četiri vrtića (tri iz Zagreba i jedan iz Varaždina) u kojima je istraživanje bilo i provedeno, a koji su morali posjedovati odgovarajuće sportske dvorane. Svi ispitanici bili su izmjereni s 14 morfoloških varijabli, te sa skupom od 15 kompozitnih varijabli za procjenu motoričkih obilježja. Procjena razine spremnosti za školu provedena je upitnikom „Test spremnosti za školu“ koji se sastojao od pet subtestova: perceptivni test (TSŠ – P), test poznavanja činjenica (TSŠ – Č), numerički test (TSŠ – N), test spajanja točaka (TSŠ – T) te test precrtavanja (TSŠ – C). Analiza metrijskih karakteristika mjerenih manifestnih varijabli motoričkih obilježja utvrdila je kako su one kod većine zadovoljavajuće. Rezultati dobivene regresijeke analize pokazali su kako postoji statistički značajan utjecaj morfoloških varijabli na ukupan test spremnosti za školu kao i na njegove subtestove. Rezultati dobivene analize utjecaja motoričkih obilježja na spremnost za školu pokazali su kako on postoji na ukupan test spremnosti za školu kao i na subtest spajanja točaka. Rezultati faktorske analize morfoloških obilježja pokazali su kako kod djece još nije došlo do potpune diferencijacije u ovom prostoru. Ekstrahirane su tri latentne dimenzije: volumen i masa tijela, longitudinalna dimenzionalnost skeleta te dual faktor. Analiza razlika dječaka i djevojčica u manifestom i latentnom prostoru morfoloških obilježja utvrdila je kako te razlike postoje i to u korist dječaka. Rezultati faktorske analize motoričkih obilježja pokazali su kako i u ovom prostoru nije došlo do značajne diferencijacije. Ekstrahirane su tri latentne dimenzije: koordinacija sa sposobnošću manipuliranja predmetima, generalni faktor motoričkih sposobnosti te fleksibilnost. Analiza razlika dječaka i djevojčica u manifestom i latentnom prostoru motoričkih obilježja utvrdila je kako te razlike postoje u većini manifestnih varijabli kao i ekstrahiranim latentnim dimenzijama i to u korist dječaka. Zaključak ovog istraživanja pokazuje kako postoji utjecaj morfoloških i motoričkih obilježja na spremnost za školu, makar u praktičnom smislu on nije značajna. Također je utvrđeno kako postoji značajna razlika između dječaka i djevojčica u morfološkim i motoričkim obilježjima i to u korist dječaka.

morfološke dimenzije; motoričke sposobnosti; djeca

nije evidentirano

engleski

Relations between morphological and motor dimensions and readiness for school in preschool children

nije evidentirano

morphological dimensions; motor skills; children

nije evidentirano

Podaci o izdanju

213

06.04.2010.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Kineziološki fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija