Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Multipliciranje čimbenika ergoprosudbe sustava čovjek-okoliš u vodnom prometu (CROSBI ID 358282)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Sumpor, Davor Multipliciranje čimbenika ergoprosudbe sustava čovjek-okoliš u vodnom prometu / Jurum Kipke, Jasna ; Ivaković, Čedomir (mentor); Zagreb, Fakultet prometnih znanosti, . 2009

Podaci o odgovornosti

Sumpor, Davor

Jurum Kipke, Jasna ; Ivaković, Čedomir

hrvatski

Multipliciranje čimbenika ergoprosudbe sustava čovjek-okoliš u vodnom prometu

Dokazani utjecaj prometnog okoliša na sigurnost i pouzdanost odvijanja prometa najintenzivniji je kod sudionika u vodnom prometu koji osobno upravljaju plovilom ili plovnim sastavom, poput zapovjednika u ciljnoj skupini ispitanika svih brodaraca od palube i/ili stroja za sustav brodarac - prometno sredstvo – prometni okoliš. Dokazano je i postojanje sustava više istovremenih čimbenika ergoprosudbe, što je uzrok kumulativnog efekta zbog utjecaja veza i relacija u sustavu. Prikazan je tijek razvoja metodologije kognitivne ergoprosudbe i formiranje konkretnih parametara. Brojčanim iznosima parametara vrednuje se utjecaj pojedinog čimbenika ergoprosudbe relativno u odnosu na utjecaj svih ostalih istovremenih čimbenika, što omogućuje podjelu na dominantne, važne i zanemarive čimbenike. Indeks važnosti Iv integralno obuhvaća kod svih brodaraca i utjecaj postotka pojavnosti pojedinog čimbenika subjektivne smetnje i ocijenjeni intenzitet subjektivne smetnje. Dokazana je nužnost korištenja suvremenih tehnologija u istraživanju vodnog prometa u sustavu sudionik u prometu - manipulativni stroj – prometni okoliš, poput izradbe virtualnih 3D humanoidnih modela u virtualnom okolišu, za precizno parcijalno određivanje vršnog opterećenja pojedinog ispitanika u kritičnom radnom položaju. Isto je nužno za individualno vrednovanje težine ljudskog rada kao posljedicu ručnog okrupnjavanja paletizacijom ručno uvrećavanih tereta tijekom manipulacije prekrcaja u riječnoj luci, jer je simulacijama dokazano da pojednostavljeni modeli izračuna uz uvažavanje iznosa indeksa tjelesne mase ITM nisu vjerodostojni. Istražena je mogućnost eliminiranja uzroka nastanka napora zbog obavljanja ručnog rada tijekom prekrcaja primjenom suvremenih transportnih tehnologija, za što je nužno nadgransko strategijsko prometno planiranje i prometna politika, te usklađeni zahvati u zakonodavne, prometne i ekonomske čimbenike. Za analizu opterećenja zapovjednika u sjedećem položaju s potpuno vertikalnim trupom tijekom upravljanja plovilom formiran je pojednostavljeni model izračuna lumbalnog momenta Ml i abdominalnog tlaka pabd u sagitalnoj ravnini pomoću regresijskih jednadžbi s čvrstom korelacijom, uz ovisnost o samo jednom ulaznom parametru - iznosu indeksa tjelesne mase ITM koji obuhvaća dvije najvažnije individualne antropomjere: tjelesnu masu i stojeću tjelesnu visinu. Efikasno smanjivanje ili eliminiranje negativnog utjecaja dominantnih i/ili važnih čimbenika ergoprosudbe iz prometnog okoliša rezultirat će povećanjem sigurnosti i pouzdanosti sudionika u prometu. U istraživanju prometa i u educiranju kadrova iz polja tehnologije prometa i transporta načelo efikasnost – efektivnost – ekologija potrebno je zamijeniti načelom efikasnost – efektivnost – ekologija – ergonomija. Nužni su i zahvati u zakonskoj regulativi od strane regulatora. Sve to će olakšati dizajniranje i primjenu ITS-a, s intencijom da informacijski odnosno navigacijski mod korištenja ITS-a u budućnosti evoluira u adaptivno djelovanje na recentnu prometnu situaciju kao posljedicu stanja u prometnom okolišu.

ergoprosudba; prometni okoliš; sustav istovremenih čimbenika; psihomotorički status sudionika u prometu; metodologija kognitivne ergoprosudbe; parametri za vrednovanje utjecaja; dominantni čimbenici ergoprosudbe

nije evidentirano

engleski

Multiplying of Ergo-assessment Factors in the “humans – environment” system in Water Transport

nije evidentirano

ergo-assessment; traffic environment; simultaneous factors system; psychomotoric status of traffic participants; cognitive ergo-assessment methodology; impact evaluation parameters; dominant ergo-assessment factors

nije evidentirano

Podaci o izdanju

175

28.09.2009.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Fakultet prometnih znanosti

Zagreb

Povezanost rada

Tehnologija prometa i transport