Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

OPTIMIZACIJA MODELA UPRAVLJANJA RIZICIMA VEZANIM UZ MINERSKE RADOVE PRI IZBOJU CESTOVNIH TUNELA U KRŠU (CROSBI ID 358139)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Deković, Zvonimir OPTIMIZACIJA MODELA UPRAVLJANJA RIZICIMA VEZANIM UZ MINERSKE RADOVE PRI IZBOJU CESTOVNIH TUNELA U KRŠU / Ester, Zvonimir (mentor); Zagreb, Rudarsko-geološko-naftni fakultet, . 2009

Podaci o odgovornosti

Deković, Zvonimir

Ester, Zvonimir

hrvatski

OPTIMIZACIJA MODELA UPRAVLJANJA RIZICIMA VEZANIM UZ MINERSKE RADOVE PRI IZBOJU CESTOVNIH TUNELA U KRŠU

U radu je razmatrana važnost te utjecaj tehnoloških rizika minerskih radova na investiciju izgradnje cestovnih tunela. Tunelogradnja, kao grana graditeljstva, interdisciplinarna je grana tehnike i tehnologije, pripada podzemnim radovima koji predstavljaju složene tehničke pothvate, što se očituje kroz prisutnost velike i izrazite nesigurnosti i to u svim čimbenicima koji čine temeljna obilježja izvedbe podzemnih prostorija, odnosno tunela. Također, u radu se polazi od činjenice da je u današnje vrijeme cestovni promet apsolutno najdominantniji i najvažniji dio prometnog sustava, te da se posljednjih nekoliko godina uvelike investira u cestovnu infrastrukturu, stoga je primjereno vrednovati rizike koji se pojavljuju prilikom probijanja tunela kao dijela investicije cestovnih tunela. Isto tako, u radu se polazi od činjenice da najvažniji prometni pravci u našoj zemlji prolaze kroz područje dinarskoga krša. Podzemlje krša znakovito je po svojevrsnim makrostrukturnim inženjerskogeološkim, odnosno geotehničkim obilježjima, što izboj stijenske mase miniranjem u podzemlju krša čini u najboljem slučaju rizičnim, a u najgorem slučaju krajnje neizvjesnim pothvatom. Značajka je građenja nekog tunela, tako i cestovnog tunela, u tome što se ono sastoji od više tehnoloških sustava koji zajedno čine tehnološki sustav projekta izgradnje tunela. Građenje tunela obuhvaća sljedeće skupine radova: radovi na probijanju tunela, betonski radovi, radovi odvodnje i hidroizolacije tunela, izvedba kolničke konstrukcije tunela te opremanje tunela. Svaka od navedenih faza građenja tunela predstavlja zaseban tehnološki sustav, a zajedno čine tehnološki sustav građenja tunela. Upravljanjem određenim tehnološkim sustavom moguće je jedino putem upravljanja pripadajućim tehnološkim rizicima koji karakteriziraju određeni tehnološki sustav. Tehnološki sustav probijanja tunela, koji se sastoji od izboja stijenske mase i izvedbe podgrade, najvažniji je i najzahtjevniji dio tehnološkog sustava građenja tunela i neposredno aktivno utječe na investiciju tunela. U užem smislu probijanje tunela podrazumijeva temeljne procese iskopa, što se u smislu miniranja naziva izboj stijenske mase miniranjem, te predstavlja zaseban tehnološki sustav, unutar tehnološkog sustava probijanja tunela, i ima obilježja proizvodnog rudarskog procesa (otkopne metode). U svrhu određivanja i pronalaženja načina upravljanja rizicima minerskih radova, u radu je definiran tehnološki sustav izboja tunela, kojeg karakteriziraju tehnološki rizici minerskih radova. Upravljanje tehnološkim rizicima minerskih radova, što podrazumijeva prepoznavanje (identifikaciju), kvalitativnu i kvantitativnu analizu tehnoloških rizika minerskih radova prilikom izboja cestovnih tunela u kršu, dovodi do vrednovanja minerskih radova, kao i do njihove raspodjele između dva glavna sudionika izgradnje naručitelja i izvoditelja radova. Izboj tunela miniranjem, definiran projektom miniranja kao temeljnim čimbenikom tehnike i tehnologije izboja stijenske mase miniranjem, organizirani je proizvodno-tehnološki postupak koji obuhvaća dva temeljna razdoblja: razdoblje pripreme, odnosno razdoblje izbora i planiranja tehnike i tehnologije izboja, i organiziranja izvedbe, te razdoblje realizacije izboja, odnosno uvođenja, primjene i organiziranja odabrane tehnike i tehnologije izboja. Cilj i svrha ovog rada je optimizacija postojećeg modela upravljanja investicijskim projektima izgradnje tunela, koji se sastoji od razoblja pripreme i razdoblja realizacije građenja. Optimizirani model postiže se definiranjem upravljanja tehnološkim rizicima minerskih radova, a za potrebe postupka djelotvornijeg nuđenja i ugovaranja radova probijanja tunela i to u razdoblju definiranja ili pripreme realiziranja cestovnih tunela u kršu kao investicijskih projekata izgradnje, kao i u razdoblju realizacije investicijskih projekata izgradnje cestovnih tunela u kršu. Model optimizacije minerskih radova podrazumijeva ublažavanje rizika minerskih radova ponajprije u razdoblju pripreme građenja, a u razdoblju realizacije građenja dijeljenje rizika minerskih radova putem ugovora o građenju tunela. Definiranjem raspodjele rizika između naručitelja i izvoditelja radova utvrđuje se investicijsko značenje tehnoloških rizika minerskih radova prilikom izgradnje cestovnih tunela u kršu te se, sukladno tome, pridonosi važnosti minerskih radova u tunelogradnji i važnosti potrebne regulative prijeko potrebne za pravilno funkcioniranje i vrednovanje minerskih radova. Smisao ovoga rada je znanstveni pristup rješavanju stvarnih praktičnih problema prilikom primjene izboja stijenske mase miniranjem pri izgradnji tunela, posebice zbog ostvarenja učinkovitije realizacije budućih pothvata u hrvatskoj tunelogradnji.

minerski radovi; tehnološki sustav; tehnološki rizici minerskih radova; projekt miniranja; ugovor o građenju tunela; cestovni tuneli; parametri miniranja; upravljanje rizicima; krš/dinarski krš

nije evidentirano

engleski

Optimization of risk management model related to the blasting works during excavation of road tunnels in karst surroundings

nije evidentirano

blasting works; technology system; technological blasting risks; blasting design; tunnel construction contract; road tunnels; blasting parameters; risk management; karst/Dinaric Karst

nije evidentirano

Podaci o izdanju

166

30.10.2009.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Rudarsko-geološko-naftni fakultet

Zagreb

Povezanost rada

Rudarstvo, nafta i geološko inženjerstvo