Priča uokvirena slikom : Tabucchijeva Igra obrtanja i Velázquezove Las Meninas (CROSBI ID 161438)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Peruško, Tatjana
hrvatski
Priča uokvirena slikom : Tabucchijeva Igra obrtanja i Velázquezove Las Meninas
Kao specifičan slučaj intersemiotičke interakcije slike i priče, analizira se naslovna pripovijetka iz zbirke Il gioco del rovescio (Igra obrtanja, 1988.) talijanskog autora Antonia Tabucchija. Metaforički i strukturalni okvir priče predstavljaju Velázquezove Las Meninas, slika koja u Tabucchijevoj anamorfozi ima specifičan mizenabimski učinak. Njezina funkcija nije u tome da posredstvom semantičke analogije proširi sadržaj priče ili kompenzira njezinu eliptičnost, tipičnu za Tabucchijev pripovjedni opus, nego da kroz analogiju sa strukturalnim obilježjima i simboličkim potencijalima Velázquezove policentrične i autorefleksivne slike, što ih ističe bogata hermeneutička praksa, intermedijalno uspostavi epistemološke metafore obrtanja i sna što ih priča uprizoruje. Citirana slika središnji je izložak u galeriji pomno biranih intertekstualnih referenci koje povezuju baroknu poetiku (Gongora, Violante do Céu) s Pessoinim heteronimskim pluralizmom. Nesvodiva proturječnost različitih prikaza ljubavnog odnosa između dvoje protagonista koji su ujedno i ljubitelji Pessoine umjetnosti obrtanja, poprima emblematska značenja - zahvaljujući u prvom redu okviru Velázquezovih Pratilja te hermeneutičkim perspektivama što ih otvaraju intertekstualni signali. Tako pripovijest o licu i naličju jednog ljubavnog odnosa, postaje pričom o beskonačnom umnažanju pogleda koje odnos između subjekta i objekta čini trajno nestabilnim. Tabucchiju iz zbirke Igra obrtanja i ostalih djela nastalih u osamdesetima, upravo ta konstitutivna višeznačnost sugerira narativne modalitete koji se temelje na igri perspektivâ te pripovjednoj aluzivnosti i eliptičnosti.
slika; priča; Tabucchi; intersemiotički odnosi; Velázquez
nije evidentirano
engleski
Picture as a Narrative Frame : Tabucchi's 'The Backwards Game' and Velázquez's Las Meninas
nije evidentirano
picture; narrative; Tabucchi; intersemiosis; Velázquez; metaphorical and structural framework
nije evidentirano