Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 456298

Poduzetnička orijentacija u funkciji uspješnosti poduzeća


Stilin, Anita
Poduzetnička orijentacija u funkciji uspješnosti poduzeća 2009., magistarski rad, Ekonomski fakultet, Zagreb


Naslov
Poduzetnička orijentacija u funkciji uspješnosti poduzeća
(Entrepreneurial orientation as a function of business performance)

Autori
Stilin, Anita

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad

Fakultet
Ekonomski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
10.11

Godina
2009

Stranica
238

Mentor
Sikavica, Pere

Ključne riječi
Poduzetnička orijentacija; inovativnost; preuzimanje rizika; autonomija; proaktivnost; kompetitivnost; poduzetnička organizacija; poduzetničko upravljanje; intrapoduzetnik
(Entrepreneurial orientation; innovativeness; risk taking; autonomy; proactivity; competitive aggressiveness; entrepreneurial organization; entrepreneurial management; intrapreneur)

Sažetak
Suvremena literatura istražuje, analizira i modificira razne modele koji bi trebali osigurati postizanje postavljenih ciljeva u promjenjivom okruženju. Menadžment poduzeća odabire onaj model ili pripadajuće elemente koji odgovaraju njegovim potrebama i mogućnostima te osigurava da ono ne postane cilj poslovanja poduzeća već alat za ostvarenje ciljeva. Poduzetnička orijentacija obuhvaća formalne i neformalne aktivnosti kojima će poduzeće odgovoriti na pritiske iz vanjskog i unutarnjeg okruženja, a koje će rezultirati novim poslom kroz različite oblike inoviranja. Poduzetnička orijentacija se manifestira kroz dimenzije inovativnosti, proaktivnosti, preuzimanja rizika, kompetitivnosti i autonomije. Razlikuje se u intenzitetu pa se govori o kontinuumu poduzetničke orijentacije odnosno o više ili manje poduzetničkim poduzećima. U svrhu dokazivanja postavljene hipoteze prema kojoj poduzetnička orijentacija utječe na uspješnost poduzeća, provedeno je istraživanje na poduzećima koja imaju više od 50 zaposlenika u Primorsko-goranskoj županiji. Poduzetnička orijentacija je ispitivana korištenjem navedenih dimenzija, a ispitanici su ocijenili uspješnost poslovanja poduzeća kroz konkretne pokazatelje. Koncept poduzetničke orijentacije zahtijeva prilagodbu poduzeća u čijem fokusu je neprestano stvaranje novih vrijednosti u obliku proizvoda, usluge ili procesa. Novu vrijednost poduzeća stvaraju i modificiranjem postojećih koje će bolje zadovoljiti postojeću ili novu potrebu. Prema tome, istraživana poduzeća su svjesna važnosti kreiranja novih poslova te ta aktivnost predstavlja sastavni dio strukturnog konteksta poduzeća izravnim integriranjem poduzetničkih projekata. To objašnjava visoko mjesto koje ispitanici pridaju dugoročnoj profitabilnosti, povećanju zadovoljstva potrošača i unapređenju kvalitete kao strateškim ciljevima poduzeća. Vrednovanje okruženja ukazuje na to da poduzeća većim izazovom ocjenjuju makrookruženje nego poslovno okruženje, što je razumljivo, budući da na makrookruženje ne mogu uopće utjecati. Organizacijsku kulturu ispitanici opisuju kroz klimu koju karakterizira proaktivnost, povjerenje i suradnja te podržavanje novih projekata i ideja. Sukladno tome, visoko ocjenjuju motiviranje i nagrađivanje zaposlenika u svrhu promicanja poduzetničkog ponašanja. Navedeno potvrđuje visoka ocjena upravljanja promjenama. Svladavanje promjena, kao i njihovo anticipiranje, može biti učinkovitije kada poduzeće raspolaže kreativnim potencijalom koji će ponuditi prikladno, premda možda neuobičajeno rješenje. Usprkos tome, poduzeća uglavnom ne raspolažu formalnim metodama i tehnikama koje će tu kreativnost razvijati. Visoka ocjena organizacijskog učenja koje proizvodi uporabljivo znanje upućuje na njegovo smještanje u fokus djelovanja poduzeća. Dimenzije poduzetničke orijentacije ispitanici različito vrednuju, pri čemu najviše ocjene pripisuju autonomiji u poduzeću, a tek prosječno ocjenjuju kompetitivnost i preuzimanje rizika. Rezultati istraživanja ukazali su na to da dimenzije poduzetničke orijentacije utječu na poslovne rezultate poduzeća, kvantitativne i kvalitativne, ali različitim intenzitetom. Najistaknutija jest dimenzija inovativnosti. Poduzetnička orijentacija je sveobuhvatan koncept koji zahtijeva strategiju koja potiče poduzetničko djelovanje, organizacijsku strukturu koju opisuju otvoreni kanali komunikacije i fleksibilne organizacijske granice te kulturu koja podržava i potiče kreativan potencijal zaposlenika i pretvaranje ideja u koristan poslovni koncept. Upravljanje u poduzetničkoj organizaciji obuhvaća upravljanje promjenama, upravljanje inovacijama čiji je sastavni element kreativnost, te upravljanje znanjem. Menadžment stoga treba osigurati upravljanje poduzećem tako da potakne zaposlenike na bavljenje poduzetničkim aktivnostima.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
236-0000000-1701 - Menadžment u poduzetničkoj ekonomiji (Marčelo Dujanić, )

Ustanove
Veleučilište u Rijeci

Autor s matičnim brojem:
Anita Stilin, (276802)