Doživljaj sebe u obitelji (CROSBI ID 159654)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Lebedina-Manzoni, Marija ; Novak, Tihana ; Jeđud, Ivana
hrvatski
Doživljaj sebe u obitelji
Prema tradicionalnom stajalištu pojam o sebi pojmovno određujemo sa dva aspekta: ja -egzistencijski pojam o sebi i mene -empirijski pojam o sebi ( James, 1890, prema Vasta i sur.1998). Ja se odnosi na subjektivni doživljaj postojanja, koji uključuje osjećaj osobnog identiteta, osjećaj sposobnosti da se nešto učini (osobno djelovanje) i svijest o postojanju tijekom vremena. Mene se odnosi na objektivnije razumijevanje nečijih osobnih obilježja, prm. tjelesnog izgleda, socijalnog statusa, osobina ličnosti i kognitivnih sposobnosti. Zajedno ova dva dijela pojma o sebi čine našu svijest o tome tko smo. Suvremena shema koja proučava pojam o sebi govori o sustavu prema kojem je pojam o sebi ukorijenjen u međusobno povezane procese i sastoji se od 3 dijela: znanje o sebi( svijest o sebi-dio pojma o sebi koji se odnosi na to što djeca znaju o sebi samima), samovrednovanje (samoevaluacija - koji činioci utječu na to što djeca misle o sebi i svojim sposobnostima, te kako to mišljenje utječe na njihovo ponašanje), samoregulacija (kako i kada djeca stječu samokontrolu i što utječe na taj proces). Neosporan je utjecaj okoline na formiranje sva tri dijela pojma o sebi. Kao najdominantniji među svim utjecajima okoline redovito se navodi utjecaj obitelji, kako zbog intenzivnih interakcija svih njenih članova tako i naglašene emotivne obojenosti tih interakcija. U ovom radu analizira se jedan dio slike o sebi na uzorku od 40 djece i maloljetnika s poremećajima u ponašanju smještenih u stambenu zajednicu i onih u dijagnostičkom postupku. Kvalitativnom metodom rađena je analiza njihovog doživljaja sebe u obitelji i to kroz tematska područja: o sebi, djetinjstvo i obitelj.
doživljaj sebe; obitelj; djeca/mladi; kvalitativni pristup
nije evidentirano
engleski
Perception of One-self in Family
nije evidentirano
perception of one-self; family; children/ youth; qualitative approach
nije evidentirano