Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Utjecaj orografije na buru na području zračne luke Dubrovnik simuliran WRF-ARW modelom (CROSBI ID 356882)

Ocjenski rad | diplomski rad

Bašić, Tomislav Utjecaj orografije na buru na području zračne luke Dubrovnik simuliran WRF-ARW modelom / Belušić, Danijel (mentor); Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb, . 2010

Podaci o odgovornosti

Bašić, Tomislav

Belušić, Danijel

hrvatski

Utjecaj orografije na buru na području zračne luke Dubrovnik simuliran WRF-ARW modelom

Bura je hladan silazni vjetar koji se u Hrvatskoj javlja na zavjetrinskim stranama priobalnih planina kada na njih u zaleđu naiđe sjeveroistočna struja zraka. Dosežući olujne jakosti uvelike utječe na sve ljudske djelatnosti zbog čega dugo postoji interes njezina istraživanja. Istraživače je najviše privlačio sjeverni Jadran gdje je bura oduvijek iskazivala najveću snagu. Stoga su većina istraživanja i radova napravljeni za to područje. Ovaj rad bavi se burom na južnom Jadranu odnosno na području Zračne luke Dubrovnik. Kratko su i pregledno izložena dosadašnja saznanja o buri nakon čega su opisani postupci istraživanja i izneseni dobiveni rezultati. Bura je proučavana na temelju simulacija WRF-ARW modelom (Weather Research and Forecasting – Advanced Research), verzija 3.1. Simulirane su četri epizode bure. Provjera uspješnosti simulacije provedena je usporedbom simuliranih brzina i smjerova vjetra sa odgovarajućim mjerenim podacima u dvije točke na području zračne luke. Simulacije su se pokazale dosta uspješne, stoga su na njihovoj osnovi proučene strukture i razlike duboke (anticiklonalne) i plitke (ciklonalne) bure. U tu svrhu napravljene su mnogobrojne animacije horizontalnih i vertikalnih presjeka vjetra, potencijalne temperature, relativne vlažnosti i dr. Uočeno je da pri dubokoj buri dolazi do nastanka rotora koji utječu na brzinu i smjer vjetra na području zračne luke. Pokazan je utjecaj orografije, preciznije planine Orjen, na dolazni tok plitke bure. Ovisno o vertikalnoj strukturi dolaznog toka postoje dvije bitno različite horizontalne strukture bure. U oba slučaja dolazni tok se dijelom kanalizira obilazeći Orjen i nizvodno stvara dva jaka mlaza bure, po jedan sa svake strane. Ukoliko je vertikalna struktura dolaznog toka takva da tok, prelazeći preko Orjena, u njegovom podnožju stvara jaku buru, horizontalna struktura će biti vrlo ujednačena i na cijelom području će puhati jaka bura. No ukoliko vertikalna struktura dolaznog toka ne omogućava stvaranje jake bure podno Orjena, iza Orjena ostaje područje slabog vjetra omeđeno s dva jaka mlaza. U tom slučaju uslijed jakog smicanja vjetra dolazi do vrtloženja i formiranja povratne struje zraka na tom području. Stanje na području zračne luke ovisit će o položaju granice između mlaza i područja slabog vjetra.

rotor; zavjetrinska oluja; težinski val; hidraulički skok

nije evidentirano

engleski

Influence of orography on bora over the Dubrovnik Airport area simulated with the WRF-ARW model

nije evidentirano

rotor; downslope windstorm; gravity wave; hydraulic jump

nije evidentirano

Podaci o izdanju

111

28.01.2010.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Geologija