Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Kamena skulptura Bezgrješnoga začeća na pročelju kuće Drach (Košmerl) u Varaždinu - problem atribucije i kontekst narudžbe (CROSBI ID 40106)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Nestić, Jasmina Kamena skulptura Bezgrješnoga začeća na pročelju kuće Drach (Košmerl) u Varaždinu - problem atribucije i kontekst narudžbe // 800 godina slobodnog kraljevskog grada Varaždina 1209. - 2009.: Zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa održanog 3. i 4. prosinca 2009. godine u Varaždinu / Miroslav Šicel, Slobodan Kaštela (ur.). Zagreb : Varaždin: Zavod za znanstveni rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Varaždinu, 2009. str. 715-724

Podaci o odgovornosti

Nestić, Jasmina

hrvatski

Kamena skulptura Bezgrješnoga začeća na pročelju kuće Drach (Košmerl) u Varaždinu - problem atribucije i kontekst narudžbe

Članak obrađuje zanemarenu kamenu polikromiranu skulpturu Bezgrješnog začeća na kući u Draškovićevoj ulici 8 u Varaždinu. Za razliku od velikog broja javnih skulptura ovoga grada, ova skulptura se nalazi u arhitektonskom okviru (niši) privatne kuće, a njezin današnji postav i izgled niše ukazuju na preinaku originalnog postava skulpture. Analizom današnjeg stanja i arhivskih dokumenata, moguće je rekonstruirati izvorni smještaj u ugaonu nišu građevine. Takav postav najvjerojatnije je postojao sve do. 1749. godine, do prodaje susjedne južne čestice (Draškovićeva 10) gradu za gradsku pivovaru, Braxatorium Civitatis. Kako je vlasnik te parcele u trenutku prodaje Mihajlo Drach, a u narednim godinama kuće u Draškovićevoj 8 njegova udovica, ta obitelj je iznjedrila i kao najvjerojatniji naručitelj ove skulpture. Skulpturu je prvi put spomenuo Krešimir Filić 1944. godine, kada ju atribuira varaždinskom kiparu Ivanu Adamu Rosenbergeru (? − Varaždin, 27. XII. 1758.). Dugo godina to ostaje jedini takav pokušaj atribuiranja u literaturi u kojoj skulptura niti ne dobiva veću posvećenost. Drugu atribuciju predložila je Doris Baričević (2000.) koja smatra da je autor skulpture varaždinski kipar Ivan Pittner (? − Varaždin, 29. I. 1748.). Nažalost, ikakva komparacija ove skulpture sa djelima ovoga kipara nije moguća, budući da nam nije poznato niti jedno njegovo sigurno djelo. Jedino sigurno Rosenbergerovo djelo je skulptura Sv. Ivana Nepomuka (1715. ili 1716.) koju je besplatno izgradio za gradski most i time postao građanin Varaždina. Ostala djela koja su mu pripisana nisu arhivski potvrđena, a u međusobnoj komparaciji pokazuju i određene razlike. Međutim, najviše sličnosti s varaždinskom Immaculatom pokazuju drveni kipovi sa bočnih oltara u kapeli sv. Julijane u Tremi (1748.) u okolici Križevaca, koje je Rosenbergeru atribuirala Doris Baričević (1993.). Komparacije prvenstveno fizionomije, pa i oblikovanja nabora i detalja, pokazale su da se u velikoj mjeri mogu naći sličnosti između ovih djela te da ih se s oprezom može staviti pod ime istog kipara. Međutim, definitivna atributivna odrednica, u slučaju varaždinske Immaculate, i dalje ostaje skrivena unutar suradnje Rosenbergera i Pittnera na koju je ukazala Ivy Lentić-Kugli (1969.).

javna skulptura Varaždina, Immaculata, Ivan Adam Rosenberger, Ivan Pittner, Braxatorium Civitatis

nije evidentirano

engleski

Stone sculpture of the Virgin of the Immaculate Conception on the facade of Drach (Košmerl) house in Varaždin - The problem of attribution and context of its commission

nije evidentirano

Varaždin public sculpture, Immaculata, Ivan Adam Rosenberer, Ivan Pittner, Braxatorium Civitatis

nije evidentirano

Podaci o prilogu

715-724.

objavljeno

Podaci o knjizi

800 godina slobodnog kraljevskog grada Varaždina 1209. - 2009.: Zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa održanog 3. i 4. prosinca 2009. godine u Varaždinu

Miroslav Šicel, Slobodan Kaštela

Zagreb : Varaždin: Zavod za znanstveni rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Varaždinu

2009.

978-953-154-851-9

Povezanost rada

Povijest umjetnosti