Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 427860

Socijalni razvoj djece predškolske dobi: povezanost dimenzija temperamenta i nekih roditeljskih karakteristika s ponašanjem djeteta


Hanzec, Ivana
Socijalni razvoj djece predškolske dobi: povezanost dimenzija temperamenta i nekih roditeljskih karakteristika s ponašanjem djeteta 2009., diplomski rad, Hrvatski studiji, Zagreb


Naslov
Socijalni razvoj djece predškolske dobi: povezanost dimenzija temperamenta i nekih roditeljskih karakteristika s ponašanjem djeteta
(Social development of preschool children: the relation of temperament dimensions and some parents' characteristics to child's behaviour)

Autori
Hanzec, Ivana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad

Fakultet
Hrvatski studiji

Mjesto
Zagreb

Datum
24.09.

Godina
2009

Stranica
54

Mentor
Brajša-Žganec, Andreja

Ključne riječi
Temperament; roditeljski odgojni postupci; sreća i zadovoljstvo životom roditelja; djeca predškolske dobi; problemi u ponašanju; prosocijalno ponašanje
(Temperament; parental practices; parent's subjective happiness and life satisfaction; preschool children; behaviour problems; prosocial behaviour)

Sažetak
Cilj provedenog istraživanja bio je utvrditi odnos roditeljskih karakteristika (obrazovanja, socioekonomskog statusa, procjena sreće i zadovoljstva životom, odgojnih postupaka i postupanja s dječjim negativnim emocijama) i dječjeg temperamenta s pozitivnim i negativnim socijalnim ponašanjima djece predškolske dobi. Sudionici istraživanja bile su majke 258 djece iz 5 dječjih vrtića, a podaci su prikupljeni primjenom Skale zadovoljstva životom (Diener i sur., 1985), Skale subjektivne sreće (Lyubomirsky i Lepper, 1997), Upitnika roditeljskog ponašanja (Keresteš, Brković i Kuterovac-Jagodić, 2009), Upitnika postupanja s dječjim emocijama (Brajša-Žganec, 2002), EAS upitnika dječjeg temperamenta (Buss i Plomin, 1984) te Upitnika sposobnosti i poteškoća (Goodman, 1997). Unatoč značajnoj povezanosti roditeljskih procjena vlastite sreće i zadovoljstva životom s oba vida dječjeg ponašanja, subjektivna sreća bila je značajan prediktor samo dječjih problema u ponašanju, dok zadovoljstvo životom, kao ni sociodemografske varijable, nisu značajni prediktori niti pozitivnog niti negativnog ponašanja predškolaca. Djeca s višim rezultatima na dimenzijama emocionalnosti i aktivnosti imaju više ponašajnih problema, kao i djeca čiji roditelji u odgoju primjenjuju negativnu disciplinu i popustljivost, a manje su skloni pozitivnoj disciplini. Bolji odnos prema društvu imaju djeca manje izražene sramežljivosti te djeca roditelja koji koriste pozitivnu disciplinu i prihvaćanje i s uvažavanjem se odnose prema dječjoj emociji tuge. Provedena je hijerarhijska regresijska analiza s uvođenjem prediktorskih varijabli u tri koraka (sociodemografske varijable, sreća i zadovoljstvo životom roditelja ; temperament djeteta ; roditeljstvo).U završnom koraku značajni prediktori problema u ponašanju bili su emocionalnost, negativna disciplina, aktivnost i pozitivna disciplina, a u predviđanju odnosa prema društvu pozitivna disciplina, sramežljivost i prihvaćanje.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Zora Raboteg-Šarić, )

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb