Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 42775

Roditeljski odgojni postupci i problematično ponašanje djece u ranoj adolescenciji


Raboteg-Šarić, Zora; Brajša-Žganec, Andreja
Roditeljski odgojni postupci i problematično ponašanje djece u ranoj adolescenciji // Roditeljski odgojni postupci i problematično ponašanje djece u ranoj adolescenciji / Bašić, Josipa ; Janković, Josip (ur.).
Zagreb: Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za prevenciju poremećaja u, 2000. str. 155-170


Naslov
Roditeljski odgojni postupci i problematično ponašanje djece u ranoj adolescenciji
(Parental child-rearing practices and early adolescents' problem behaviour)

Autori
Raboteg-Šarić, Zora ; Brajša-Žganec, Andreja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Roditeljski odgojni postupci i problematično ponašanje djece u ranoj adolescenciji

Urednik/ci
Bašić, Josipa ; Janković, Josip

Izdavač
Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za prevenciju poremećaja u

Grad
Zagreb

Godina
2000

Raspon stranica
155-170

ISBN
953-6430-16-9

Ključne riječi
Roditeljski odgojni postupci, uporaba sredstava ovisnosti, problematično ponašanje, slobodno vrijeme
(Parental child-rearing practices, substance use, problem behaviour, leisure time)

Sažetak
Cilj istraživanja bio je ispitati ulogu roditeljskih odgojnih postupaka u razvoju problematičnog ponašanja djece u ranoj adolescenciji, te povezanost ovih varijabli s različitim oblicima dječjih aktivnosti u slobodno vrijeme. Ispitivanjem je obuhvaćeno 287 učenika šestih i sedmih razreda osnovne škole. Djeca su ispunjavala upitnik koji, uz osnovne sociodemografske varijable, sadrži pitanja o problematičnom ponašanju u školi, devijantnom ponašanju, učestalosti pušenja i konzumiranja alkohola, te načinima provođenja slobodnog vremena. Za procjenu odgojnih postupaka roditelja konstruirane su skale koje mjere roditeljski nadzor, uključenost i angažiranost u odgoju, roditeljsko prihvaćanje djece i zajedničko odlučivanje. Relativno velik udio ispitane djece naveo je da su se jednom ili više puta u zadnjih mjesec dana ponašali na neprimjeren način u školi (verbalna agresija, blaži oblici tjelesne agresije, vandalizam). Teži oblici neprimjerenog ponašanja kao što su krađe i markiranje s nastave manje su izraženi, ali zabrinjava činjenica da se oni pojavljuju u određenoj mjeri već u ovoj dobi. Registrirano je također relativno visoka učestalost eksperimentiranja s alkoholom. Kod određenog broja djece prevladava neorganizirani stil provođenja vremena kojemu je svojstvena veća uključenost u aktivnosti vršnjaka, duže boravljenje vani uvečer izvan kuće i u skladu s time manja regulacija dječjeg ponašanja od strane roditelja. Rezultati ovog istraživanja pokazuju da već pri kraju osnovne škole roditeljski nadzor slabi, što može dovesti do toga da su djeca podložnija utjecaju vršnjaka koji izražavaju neprimjereno ponašanje. Dječaci pokazuju statistički značajno više problematičnog ponašanja u školi, više konzumiraju alkohol i lošiji su đaci. S druge strane, roditelji su već u razdoblju rane adolescencije skloniji manje nadzirati mušku djecu i djecu koja su samo godinu dana starija. Rezultati istraživanja upućuju na zaključak da su određeni aspekti autoritativnog odgojnog stila, kao što su toplina ili prihvaćanje i roditeljski nadzor najbolji zaštitni čimbenici u razvoju poremećaja u ponašanju djece.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Sociologija, Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
01940102

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb