Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Viđenje i interpretacija : Dvije metafore Karla Marxa i jedna teza o tehnici kao epistemološkoj figuri (CROSBI ID 154474)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Mijatović, Aleksandar Viđenje i interpretacija : Dvije metafore Karla Marxa i jedna teza o tehnici kao epistemološkoj figuri // Filozofska istraživanja, 119 (2009), 1; 161-178

Podaci o odgovornosti

Mijatović, Aleksandar

hrvatski

Viđenje i interpretacija : Dvije metafore Karla Marxa i jedna teza o tehnici kao epistemološkoj figuri

Karl Marx u Njemačkoj ideologiji (1845– 46) i Kapitalu (1867) uvodi optičku metaforu ljudskog oka kroz koju tumači problematiku ideologije i robnog fetišizma. U radu se razmatraju mogućnosti interpretacija tih Marxovih metafora. U svjetlu se tih interpretacija razmatra jedna od središnjih postavki vizualnih studija da se vizualna kultura moderniteta gradi na potkopavanju epistemološke prevlasti viđenja. Rad problematizira koncepciju modernističkog utjelovljenog promatrača koju uvodi američki povjesničar umjetnosti Jonathan Crary. Prema Craryju, ova drugačija ideja promatračkog subjekta potkopava klasičnu filozofijsku ideju o rastjelovljenosti spoznajnog subjekta. Prema Craryjevoj argumentaciji takva se klasična ideja subjektivnosti s modernitetom ne zamišlja više kao temelj spoznaje, nego kao figura ideologije. Međutim, preokretanje Marxova odnosa između optičkih metafora i pojmova ideologije te fetišističkog karaktera robe baca potpuno drugačije svjetlo na pitanje promatračke subjektivnosti. Završna je postavka rada da se camera obscura i ljudsko oko ne trebaju isključivo shvaćati kao puke metafore koje je Marx u Njemačkoj ideologiji i Kapitalu upotrebljavao kao analogije preko kojih je tumačio pojmove kao što su ideologija ili fetišizam robe. Postupak čitanja može isto tako ići i u obrnutom smjeru: camera obscura i ljudsko oko su pojmovi koji su objašnjeni posredstvom već definiranih pojmova ideologije i fetišizma robe. Ako se perspektiva čitanja zamijeni na taj način postaje jasno da iz postavke o utjelovljenom promatraču ne proizlazi nužno i postavka o utjelovljenom karakteru doživljajā viđenja.

figura; metafora; interpretacija; tijelo; viđenje; camera obscura; stereoskop; fotografija; fetišistički

nije evidentirano

engleski

Vision and interpretation : Karl Marx’ s two metaphors and one thesis on technique as an epistemological figure

nije evidentirano

figure; metaphor; interpretation; body; vision; camera obscura; stereoscope; photography; commodity

nije evidentirano

Podaci o izdanju

119 (1)

2009.

161-178

objavljeno

0351-4706

Povezanost rada

Filologija

Indeksiranost