Socijalni nauk Crkve u katehetskoj formaciji u Hrvatskoj (CROSBI ID 39431)
Prilog u knjizi | stručni rad
Podaci o odgovornosti
Baloban, Stjepan ; Migles, Silvija
hrvatski
Socijalni nauk Crkve u katehetskoj formaciji u Hrvatskoj
U proteklih šesnaest godina mnogo toga se događalo i dogodilo na katehetskom ali i na svim drugim područjima u hrvatskoj Crkvi i u društvu. Društvene promjene u Hrvatskoj imaju odjeka i na život kršćana, katolika i Crkve pa je opravdano pitati koji su novi izazovi koje pred hrvatsku teologiju i Crkvu postavlja sadašnji povijesni trenutak? U hrvatskom javnom životu još uvijek su prisutni ostaci bivšeg komunističkog mentaliteta, prema kojemu je vjera isključivo "privatna stvar", a konfesonalnom vjeronauku nema mjesta u školskom sustavu. Na takav mentalitet nadovezuje se liberalno shvaćanje po kojem je neopravdana "aktivna i djelotvorna prisutnost" kršćana i Crkve u javnom životu. To su novi izazovi za hrvatsku Crkvu, hrvatsku teologiju, za različite oblike katehizacije i posebno za vjeronauk u školi. Hoće li hrvatska Crkva preko vjernika laika hrabro nastaviti tražiti svoje legitimno mjesto u različitim oblicima javnoga života ili će se na neki način svojevoljno "povući u katolički geto" ograničujući se na organizaciju vlastitog školstva, medija i uopće podupirući javno "katoličke organizacije"? Može li konfesionalni školski vjeronauk kao i drugi oblici kateheze postati svojevrsnim mostom prema hrvatskom društvu koje se sve više udaljava od Crkve? Smatramo da može, a to će biti učinkovitije ako cjelokupna katehetska formacija u Hrvatskoj bude više računala sa socijalnim naukom Crkve. U tom je ozračju osnovan "Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve HBK" koji je počeo s radom u studenom 1997. te s različitim i od hrvatske javnosti dobro prihvaćenim aktivnostima pridonio upoznavanju socijalnog nauka Crkve kako u široj javnosti tako posebno u intelektualnim krugovima. Također je 31. ožujka 2000. Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu osnovao prvu "Katedru socijalnog nauka Crkve" u Hrvatskoj. Sve to govori da su u Hrvatskoj stvoreni uvjeti za interdisciplinarnu suradnju i širenje socijalnog nauka Crkve kako na teoretsko-znanstvenoj tako i na praktičnoj razini. Ipak su se katehetska formacija i socijalni nauk Crkve u proteklih šesnaest godina razvijali na dva usporedna kolosjeka, međusobno se simpatizirajući, ali bez većeg utjecaja jedno na drugo. Nije učinjen kvalitativni pomak koji bi socijalni nauk Crkve približio katehetskoj formaciji i tako je učinio još djelotvornijom, a školski vjeronauk i druge oblike katehizacije, atraktivnijima i privlačnijima današnjem, u odnosu na crkveno djelovanje, sve zahtjevnijem djetetu, mlađem i odraslom čovjeku. Zadaća je Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve i Nacionalnog katehetskog ureda da surađuju u integraciji socijalnog nauka Crkve kako u školski vjeronauk tako i u župnu katehezu. Samo tako je opravdano očekivati pomak u odgoju za pravednije i solidarnije društvo u Hrvatskoj. Njihova odgovornost je velika i sve teže se s njom nose. Integracija socijalnog nauka Crkve u katehetsku formaciju može odigrati presudnu ulogu kada je u pitanju opravdanost i svrhovitost katoličkog vjeronauka u hrvatskim školama i potreba župne kateheze u konkretizaciji socijalne prakse kršćana i Crkve u modernom vremenu. Ovaj prilog, nakon predstavljanja iskustva u spomenutim nastojanjima diljem svijeta, iznosi prijedloge kako ih valja organizirati u Hrvatskoj.
socijalni nauk Crkve, katehetska formacija, Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve, Katedra za socijalni nauk Crkve, aktivna i djelotvorna prisutnost kršćana u društvu.
nije evidentirano
engleski
Social Teaching of the Church in a Catechetical Formation in Croatia
nije evidentirano
social teaching of the Church, catechetical formation, Center for promotion of the social teaching of the Church, active and efficacious presence of Christians in society
nije evidentirano
Podaci o prilogu
429-445.
objavljeno
Podaci o knjizi
Zbornik Milana Šimunovića. Djelatna Crkva
Hoško, Franjo Emanuel
Zagreb : Rijeka: Kršćanska sadašnjost ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu - Teologija u Rijeci
2008.
978-953-11-0335-0