Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magično, klasično, objektivno : magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kritički realizam (CROSBI ID 9)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Reberski, Ivanka Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magično, klasično, objektivno : magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kritički realizam. Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; ArTresor naklada, 1997

Podaci o odgovornosti

Reberski, Ivanka

Maroević, Tonko

Bašić, Sonja

hrvatski

Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magično, klasično, objektivno : magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kritički realizam

Ovom knjigom uspostavlja se metodski nova optika u sagledavanju likovnih pojava hrvatskog slikarstva dvadesetih godina i to u svjetlju istodobnih europskih tendecija. Slikarstvo trećeg desetljeća, u cijelosti kao i u opusima pojedinih stvaralaca, ovom se interpretacijom prepoznatljivo izdvaja kao koherentna stilska formacija različito sagledanih "relizama", odnosno predmetnog i sadržajnog realiteta. Visoki i ujednačeni dosezi naših slikara u korak su se tada podudarili a tendencijama tzv. "novih realizama", koje su nakon prvog svjetskog rata ponovno izbili u najrazličitijim vidovima među vodeće tendencije na prostoru cijele Europe. Nova umjetnička orijentacija velikog povratka "redu", klasičnoj tradiciji i univerzalnim vrijednostima (nakon desetljeća avangardnih okušavanja i nakon kataklizme prvog svjetskog rata) u ovoj je knjizi također pregledno iznsena. Komparativnom metodom, napose u uvodnim poglavljima i u općem kontekst, uspostavljena je odgovarajuća realcija prema kojoj se nedvojbeno pokazuje da hrvatsko slikarstvo, nikad prije ni poslije, osim možda šezdesetih godina, nije bilo u toj mjeri integrirano u europska strujanja kao upravo tih dvadesetih godina. U slikarskoj panorami desetljeća razmotreni su ovdje najoprečniji aspekti slikarskog doživljaja "realiteta", od magičnog realizma i neoklasične idealizacije zbilje , preko objektivnog prikaza i kroničarskog zapisda do izrazito angažirane kritike našeg društva na periferiji Europe, koja je manifestno izražena u slikarstvu grupe "Zemlja". U poglavljima s naslovom Magično - klasično - objektivno, na primjerima osobnih doprinosa detaljno su razmotrena diferencirana stilska određenja, a to su: magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost i kritički realizam grupe Zemlja, ali i drugih kritičkoj optici sklonih slikara. Sve to čini bitnu komponentu specifičnog izraza dajući tom razdoblju vrlo izražen pečat "stilske epohe". S nadnaslovom Tematski slojevi analizirani su karakteristični temati, koji u kompleksu realizama dvadesetih nadopunjuju izražajne specifičnosti slikarstva. U općem "velikom redu", univerzalnim vrijednostima i klasičnom iskustvu prethodnih epoha prevladale su tradicionalne teme: portret, pejzaž i mrtva priroda. Ali ovdje provedena dublja analiza pokazala je da su se slikarima tog trenutka iz neposrednog nametnuli i drugi tematdski sadržaji, poput - urbane ikonografije, prizora tjeskobe i ljudske osame, arkadijski sadržaji jednako kao i kronika svakodnevice na selu i u gradskim ambijentima. Pokazuje se također da realizmi dvadesetih nisu bili samo fenomen, pomno iskanje idealne slikarske forme čvrstog oblikovanja i konstruiranja volumena. Oni su podjednako bili izraz određenih svjetonazora. Ovaj prikaz jednog od ključnih poglavlja modernog hrvatskog slikarstva obuhvatio je antologijski niz od četrdesetak najznačajnijih umjetnika koji su utemeljili hrvatski likovni modernitet prve polovine ovog stoljeća. Među njima je pravi meritum "stila" i najizrazitije vrhunce ostvarila jezgra Proljetnog salona (Uzelac, Varlaj, Gecan, Trepše Šumanović, Tartaglia, Krizmanićeva, Režek, Šulentić), s nešto starijim Babićem, Becićem, Kljakovićem i Mijićem, i tek stasalom mlađom generacijom okupljenom oko grupe Zemlja, čiji su najznačajniji rezprezentanti Hegedušić, Junek, Postružnik, Detoni, Mujadžić, Kovačević, Tiljak, Ružička, Tompa i dr. A njihova djela, koja su u ovoj opsežnoj interpretaciji bogato ilustrirana, sama za sebe čine svojevrsnu antologiju hrvatskog međuratnog slikarstva.

realističke tendencije slikarstva dvadesetih godina; slikarstvo dvadesetih godina - u Hrvatskoj; magični realizam; neoklasicizam; nova realnost; objektivna realnost; kritički realizam; grupa Zemlja; tematski i ikonografski motivi slikarstva dvadesetih; stil

nije evidentirano

engleski

Realisms of the Ninteen-Twenties: the magical, the clssical, the objective in Croatian painting

nije evidentirano

realistical tendencies in the painting of the twenties; painting of the Ninteen -Twenties in Croatia; magical realism; neoclassicism; new reality; objectiv reality; critical realism; the

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; ArTresor naklada

1997.

953-6106-12-4

321

Studije i monografije Instituta za povijest umjetnosti; knj. 15

objavljeno

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti