Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 416223

Dinamičko dodijeljivanje kapaciteta internetskog čvora prema zahtjevima usluge


Mrvelj, Štefica
Dinamičko dodijeljivanje kapaciteta internetskog čvora prema zahtjevima usluge 2008., doktorska disertacija, Fakultet prometnih znanosti, Zagreb


Naslov
Dinamičko dodijeljivanje kapaciteta internetskog čvora prema zahtjevima usluge
(Dynamic capacity allocation in the Internet node according to service requirements)

Autori
Mrvelj, Štefica

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Fakultet prometnih znanosti

Mjesto
Zagreb

Datum
09.07.

Godina
2008

Stranica
215

Mentor
Bošnjak, Ivan

Ključne riječi
Prometni tok Internetom; kvaliteta usluge (QoS); parametri kvalitete usluge; DiffServ; dinamičko dodjeljivanje kapaciteta; posuđivanje kapaciteta
(Internet traffic flow; Quality of Service (QoS); QoS parameters; DiffServ; dynamic capacity allocation; capacity borrowing)

Sažetak
Doktorska disertacija odnosi se na problem dinamičkog dodjeljivanja kapaciteta internetskog čvora prema zahtjevima usluge. S ciljem istraživanja statističkih svojstava prometa na Internetu i predstavljanja korisnog modela za opisivanje posluživanja paketa u čvoru, prvo je analizirana korisnost Interneta i dan je pregled aplikacijskih značajki u smislu veličine prometa koju generiraju tijekom trajanja konekcije, usnopljenosti generiranog prometa te simetričnosti, odnosno asimetričnosti prometnog toka. Budući da je Internetski promet rezultat interakcije milijuna korisnika, stotina aplikacija i nekoliko desetaka sofisticiranih protokola to nameće nove, jedinstvene QoS zahtjeve. Iz velikog skupa parametara kvalitete usluge izlučeni su i definirani samo oni koji su ključni za daljnje razmatranje problema - definiranje klasa usluge. Prikazan je i koncept diferencijacije usluga (DiffServ) budući da se rješenje problema, iznesenog osnovnom hipotezom, temelji na ideji diferencijacije usluga. U radu su izneseni i različiti aspekti koji utječu na klasifikaciju prometnog toka Internetom i izneseni su kriteriji na osnovi kojih klasifikacija može biti učinjena. Za potrebe određivanja kapaciteta potrebnog pojedinoj klasi usluge analiza je usmjerena na značajke prometnog toka Internetom na razini toka i razini paketa, opisanih statistikama prvog i drugog reda. Temeljem istraženih karakteristika prometnog toka i zahtjeva pojedine specificirane klase usluge (koji se odnose na parametre QoS-a), postavljen je matematički model za određivanje kapaciteta linka za pojedinu klasu prometa, odnosno, izveden je model za određivanje vremenskog intervala raspoloživosti linka određenoj klasi (zeleni period). Budući da posluživanje paketa u čvoru, na način da se poslužuje paket po paket, nije jednostavno matematički opisati upotrjebljena je discipline posluživanja koja se temelji na poopćenom dijeljenju procesora (GPS – Generalized Processor Sharing) kao dobra aproksimacija u smislu preciznosti rezultata. Matematički izrazi za dinamičko raspoređivanje kapaciteta linka između klasa prometa temelje se na GPS shemi i ovise o malom broju parametara. Stoga su oni pogodni za simulacijsko modeliranje rada internetskog čvora. Parametri o kojima ovise su: broj klasa za koje je dimenzioniran ruter, relativno učešće pojedine klase usluge u fiksnoj podjeli ukupnog kapaciteta linka i trenutno stanje čvora. Završetak istraživanja temelji se na analizi rezultata dobivenih simulacijom rada rutera koja je razvijena za potrebe ovog rada. Izlazni rezultati simulacije odnose se na parametre kvalitete (osnovne i izvedene) za svaku specificiranu klasu usluge. Analiza je provedena na rezultatima dobivenim za određene parametre kao što su čekanje paketa u redu, duljina reda i opterećenje/zauzetost kapaciteta linka pridijeljenog određenoj klasi prometa. Analiza se temelji na proučavanju njihovog ponašanja tijekom simulacijskog perioda i distribucije rezultata. Osim aritmetičke sredine i standardne devijacije za navedene parametre, analiza je provedena i na osnovi percentila za svaku klasu usluge. Učinkovitost posluživanja paketa predloženom disciplinom posluživanja u čvoru, odnosno na prijenosnom linku iz čvora, odgleda se u osiguranju minimalno zajamčenoga kapaciteta svim klasama prometa uz istovremeno zadovoljenje uvjeta o maksimalno dozvoljenom čekanju paketa u čvoru za stvarnovremenske aplikacije, kao i u mogućnosti adaptivnog dinamičkog ''posuđivanja'' kapaciteta od drugih klasa prometa.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
135-1352598-2581 - Metodologija razvoja integriranih adaptivnih transportno-logističkih sustava (Sadko Mandžuka, )

Ustanove
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Štefica Mrvelj, (220131)