Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 415703

Teorija uma - objašnjenje nekih simptoma autističnog poremećaja


Frey Škrinjar, Jasmina; Bujas - Petković, Zorana
Teorija uma - objašnjenje nekih simptoma autističnog poremećaja // Socijalna psihijatrija, 37 (2009), 1; 17-23 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Teorija uma - objašnjenje nekih simptoma autističnog poremećaja
(Theory of mind - an attempt to explain cognitive symptoms of autism)

Autori
Frey Škrinjar, Jasmina ; Bujas - Petković, Zorana

Izvornik
Socijalna psihijatrija (0303-7908) 37 (2009), 1; 17-23

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Autizam; teorija uma
(Autism; theory of mind)

Sažetak
Istražiavanja iz područja psihologije autizma zadnjih su dekada usmjerena na objašnjavanje teorije uma u djece s autizmom. Teorija uma, pojam koji uvode Permack i Woodruf (1978) označava sposobnosti razumijevanja svog mentalnog stanja i mentoalnog stanja drugih ljudi. Teorija uma je također sposobnost razumijevanja povezanosti mentalnih stanja i akcija (djelovanja). Teza da djeca i osobe s autizmom imaju velikih teškoća u području teorije uma dokazana je brojnim pokusima od kojih je prvi bio onaj Sally Ann opisan 1985. (Baron - Cohen, Leslie, Frith) nakon čega su napravljeni brojni drugi slični pokusi koji su potvrdili isto. Djeca s autizmom rješavala su test znatno slabije nego zdrava djeca iste dobi i ona s Down sindromom. Iako teorija uma objašnjava veliki dio sipmtoma djece s autizmom (socijalne interakcije, komunikaciju i imaginativnu igru), ona nije njihov jedini kognitivni deficit. Druga dva deficita su "izvršna funkcija" i "centralna povezanost" koji pokušavaju objasniti druge simptome u prvom redu repetitivno ponašanje i neobičnu percepciju. Podizanje razine sposobnosti u području teorije uma djece s autizmom utječe upravo na ono područje njihovog funkcioniranja na kojem su najviše pogođeni - na socijanu kogniciju.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
013-0000000-2306 - Rano otkrivanje autizma - PRP i evaluacija ranih interventnih programa (Jasmina Frey Škrinjar, )

Ustanove
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Časopis indeksira:


  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka:


  • EMBASE (Excerpta Medica)
  • PsychINFO