Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 403519

Apsolutna i relativna točnost metakognitivnih procjena o razumijevanju narativnog i ekspozitornog teksta


Bajšanski, Igor
Apsolutna i relativna točnost metakognitivnih procjena o razumijevanju narativnog i ekspozitornog teksta // XVI. Dani psihologije u Zadru: Sažetci radova / Vulić-Prtorić, Anita ; Ćubela Adorić, Vera ; Proroković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2008. str. 40-40 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Apsolutna i relativna točnost metakognitivnih procjena o razumijevanju narativnog i ekspozitornog teksta
(Absolute and relative accuarcy of metacognitve judgemnts of narrative and expository text comprehension)

Autori
Bajšanski, Igor

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
XVI. Dani psihologije u Zadru: Sažetci radova / Vulić-Prtorić, Anita ; Ćubela Adorić, Vera ; Proroković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle - Zadar : Sveučilište u Zadru, 2008, 40-40

ISBN
978-953-7237-34-9

Skup
XVI. Dani psihologije u Zadrz

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 29-31.05.2008.

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Metakognicija; razumijevanje teksta; relativna točnost; apsolutna točnost
(Metacognition; text comprehension; relative accuracy; absolute accuracy)

Sažetak
Nadgledanje razumijevanja je komponenta metakognicije u domeni čitanja. Jedan od načina ispitivanja nadgledanja razumijevanja je putem procjena o razumijevanju: ispitanici čitaju više tekstova, procjenjuju koliko su ih razumjeli, a te se procjene uspoređuju s rezultatom na zadacima razumijevanja. U mnogim je istraživanjima dobiveno da je točnost ovakvih procjena niska. Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati točnost procjena o razumijevanju prikupljenih nakon čitanja teksta i prije rješavanja zadataka za ispitivanje razumijevanja, kao i točnost procjena o izvedbi prikupljenih nakon rješavanja zadataka. U istraživanju je sudjelovalo 69 studenata Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci. Ispitanici su čitali 6 ekspozitornih i 6 narativnih tekstova, a razumijevanje je svakoga teksta ispitano pomoću 8 zadataka višestrukog izbora (od čega 4 zadataka koji se odnose na specifične informacije iz teksta i 4 tematska zadatka) i 4 zadatka otvorenog tipa. Nakon čitanja svakog teksta prikupljene su procjene razumijevanja teksta, točnosti rješavanja zadataka, kao i specifične procjene rješavanja zadataka višestrukog izbora i zadataka otvorenog tipa. Nakon rješavanja zadataka prikupljene su procjene o izvedbi i procjene o rješavanju zadataka višestrukog izbora i otvorenog tipa. Kao mjera relativne točnosti za svakoga su ispitanika izračunate gama korelacije između svake pojedine procjene i izvedbe na zadacima razumijevanja, a kao pokazatelji apsolutne točnosti korištene su krivulje kalibracije i indeks pristranosti koji ukazuje na tendenciju prema precjenjivanju ili podcjenjivanju. Procjene nakon čitanja pokazale su umjerenu relativnu točnost, dok je točnost procjena nakon rješavanja zadataka razumijevanja bila viša. Kod ekspozitornih tekstova dobivene su najviše korelacije između procjena i rezultata na zadacima otvorenog tipa, dok su kod narativnih tekstova te korelacije bile najviše kod tematskih zadataka višestrukog izbora. Krivulje kalibracije i indeks pristranosti ukazuju na općenitu blagu tendenciju prema podcjenjivanju kod obje vrste tekstova. Nije dobiveno značajno poboljšanje u apsolutnoj točnosti procjena prikupljenih nakon čitanja i nakon rješavanja zadataka razumijevanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Svjetlana Kolić-Vehovec, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Rijeka

Autor s matičnim brojem:
Igor Bajšanski, (245041)