Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih (CROSBI ID 150666)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Magaš, Lovorka
hrvatski
Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih
Rad je prilog poznavanju djelovanja Zavoda za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju Imago i donosi do sada nepoznata rješenja oglasa kojima je Imago obilježio komercijalni grafički dizajn i oglašavanje u Hrvatskoj krajem 1920-ih, te analizira položaj zavoda u kontekstu kulturne i povijesno-gospodarske situacije u zemlji. Reklame zavoda se interpretiraju kao reprezentativni primjeri vizualne kulture svoga vremena i nosioci svih ključnih odrednica art deco stila, te kao složene strukture u kojima su vidljivi utjecaji drugih medija. Reklamni stručnjak Miroslav Feller je osnovao Imago po uzoru na strane oglašivačke agencije najvjerojatnije nakon Sastanka reklamnih stručnjaka na Sušaku koji se održao u rujnu 1928. U to vrijeme je aktivno djelovao na promoviranju reklame, te se zalagao za osnivanje općeg jugoslavenskog reklamnog saveza. Feller je, potaknut lošim stanjem u oglašavanju, osnovao Imago čiji se prvi signirani oglasi javljaju u dnevnim tiskovinama u prosincu 1928. Zavod je u siječnju 1929. počeo izdavati "Reklamu", prvi hrvatski stručni časopis za tržišno komuniciranje koji je izašao u samo četiri broja. Suradnici zavoda su bili mladi umjetnici školovani u inozemstvu – Sergije Glumac, Božidar Kocmut, Anka Krizmanić i Vladimir Mirosavljević – koji su u oblikovanje vizualnih komunikacija namijenjenih tržištu unijeli ikonografiju i postupke svojstvene drugim medijima (umjetnosti, filmu i stripu), te tijekom 1929. realizirali pojedinačne oglase i reklamne kampanje za petnaest različitih naručitelja. Imago je tim reklamama dominirao oglasnim stranicama zagrebačkih tiskovina, a modernošću i funkcionalnošću rješenja podigao novinsko oglašavanje i komercijalni grafički dizajn na višu razinu. Serije oglasa za odjeću Friedmann, Studio Gussich-Feller, gramofone i ploče engleske marke His Master's Voice obilježava primjena avangardnih postupaka (geometrizacije i simplifikacije) koji su posredstvom masovnog medija postali dio popularne kulture. Istovremeno, reklame za krznariju Vinicky i proizvode Lipak izvorište imaju u modnoj ilustraciji te prikazuju moderne i elegantne žene - ikone art decoa. Imago je usprkos kratkom vremenu djelovanja ostvario veliku produkciju u području komercijalnog dizajna i značajno obilježio vizualne komunikacije u Hrvatskoj, te kreirao grafička rješenja koja se mogu mjeriti s najboljim primjerima europskog art decoa. Nakon odlaska Miroslava Fellera u Berlin i prestanka djelovanja zavoda u drugoj polovici 1929., visoke standarde grafičkog oblikovanja su tijekom tridesetih godina nastavili provoditi bivši suradnici zavoda Imago – Sergije Glumac samostalno, a Vladimir Mirosavljević i Božidar Kocmut u okviru novoosnovanog Ateliera Tri.
vizualna komunikacija; komercijalni grafički dizajn; oglašavanje; reklama; Imago; art deco; avangarda; Miroslav Feller; Sergije Glumac; Vladimir Mirosavljević; Anka Krizmanić; Božidar Kocmut
nije evidentirano
engleski
Advertising Agency Imago and Commercial Graphic Design in Croatia in 1920s
nije evidentirano
visual communications; commercial graphic design; advertising; advertisments; Imago; art deco; avant-garde; Miroslav Feller; Sergije Glumac; Vladimir Mirosavljević; Anka Krizmanić; Božidar Kocmut
nije evidentirano