Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Govor petogodišnje djece s posebnim jezičnim teškoćama (CROSBI ID 548366)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Vidović, Ana ; Mildner, Vesna Govor petogodišnje djece s posebnim jezičnim teškoćama // Istraživanja govora - Knjiga sažetaka / Varošanec-Škarić, Gordana ; Horga, Damir (ur.). Zagreb: Hrvatsko filološko društvo, 2007. str. 112-113

Podaci o odgovornosti

Vidović, Ana ; Mildner, Vesna

hrvatski

Govor petogodišnje djece s posebnim jezičnim teškoćama

Posebne jezične teškoće (PJT) razvojni su poremećaj u usvajanu govora čija je geneza još nepoznata. Ne može se utvrditi niji jedna jasna poveznica između ovoga poremećaja i bilo kojeg od najčešćih uzroka jezičnih i govornih poetškoća: poremećaja psihogene, sociogene ili neurogene etiologije. Djeca s PJT-om ne pokazuju nikakve slušne nedostatke, a kognitivne, socijalne i motoričke sposobnosti u skladu su s njihovom dobi. Ipak, novija istraživanja upućuju na specifična neuroanatomska obilježja u osoba s PJT-om te na genetsku predisponiranost za ovaj razvojni poremećaj. Iako su pojavni oblici PJT raznoliki i često vrlo specifični, one se najčešće manifestiraju kao zakašnjelo ovladavanje govorenjem te zakašnjela sposobnost razumijevanja govora, vokabular je smanjenog opsega u odnosu na osobe urednog razvoja, a kada se govor napokon i pojavi, agramatičan je. U hrvatskom jeziku očituju se kao izostavljanje veznika, prijedloga, nenaglašenih oblika osobnih zamjenica, izostavljanje glagola, uporaba pogrešnog padeža, pogreške u odabiru gramatičkih kategorija glagola, riječi obično nisu dulje od tri sloga, a rečenice su kratke i jednostavne. Na fonetskoj razini česte su artkulacijske pogreške: omisije, supstitucije i distorzije. Cilj ovog rada bio je usporediti govor petogodišnjaka urednog jezičnog razvoja s govorom petogodišnjaka s PJZ-om. Isptivana je sposobnost ponavljanja rečenica različte dužine i različitog stupnja složenosti te sposobnost pripovijedanja pomoću varijable prosječne dužine iskaza i broja upotrijebljenih glagola u pripovijedanju. Ispitivanje je uključilo dvije djevojčice i tri dječaka s posebnim jezičnim teškoćama, a kontrolnu skupinu činili su dvije djevojčice i dva dječaka urednog jezičnog razvoja. Rezultati ispitivnaja pokazali su da je sposobnost ponavljanja rečenica djece s PJT-om znatno manja u odnosu na kontrolnu skupinu, što posebno dolazi do izražaja u ponavljanju gramatički složenijih struktura. Djeca s PJT-om lošiji uspjeh pokazuju i u pripovijedanju, na što upućuje kraća proječna dužina iskaza te manji broj upotrijebljenih glagola u tekstu, a što se manifestiralo kao siromašnije i manje razvedeno razvijanje priče.

posebne jezične teškoće; djeca

nije evidentirano

engleski

Speech development in five-year-old children with SLI

nije evidentirano

specific language impairment; children

nije evidentirano

Podaci o prilogu

112-113.

2007.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Istraživanja govora - Knjiga sažetaka

Varošanec-Škarić, Gordana ; Horga, Damir

Zagreb: Hrvatsko filološko društvo

978-953-175-303-6

Podaci o skupu

Istraživanja govora - Šesti znsnstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem

poster

06.12.2007-08.12.2007

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Filologija