Psihosocijalne odrednice odgojnih postupaka majki djece predškolske dobi (CROSBI ID 353008)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Delale, Eva Anđela
Pećnik, Ninoslava
hrvatski
Psihosocijalne odrednice odgojnih postupaka majki djece predškolske dobi
Uvažavajući spoznaje proizašle iz procesnog modela roditeljstva Belsky (1984) i modela stresa, moguće je pretpostaviti da će upravo individualna obilježja roditelja posredovati između roditeljskog stresa i roditeljskih odgojnih postupaka. Stoga je cilj istraživanja bio utvrditi psihosocijalne odrednice odgojnih postupaka roditelja djece predškolske dobi te provjeriti medijacijski i moderacijski učinak odabranih individualnih obilježja roditelja na roditeljske odgojne postupke roditelja djece šestogodišnjaka. Na uzorku majki šestogodišnjaka (N=329) utvrđena je učestalost pojedinih roditeljskih odgojnih postupaka: korektivnih, koji su reakcije na dječje nepoželjno ponašanje (postupci kažnjavanja i alternativa kažnjavanju) i preventivnih postupaka (poticanja poželjnih ponašanja djece), kao i odnos između korektivnih i preventivnih postupaka. Utvrđena je pozitivna, umjerena i značajna povezanost između roditeljskih postupaka kažnjavanja i alternativa kažnjavanju. Korištenje alternativa kažnjavanju i preventivnih postupaka nije povezano, a potvrđeno je očekivanje o negativnoj povezanosti korištenja postupaka kažnjavanja i preventivnih postupaka. Rezultati govore u prilog različitosti prirode ponašanja roditelja usmjerenih korigiranju neprimjerenih i nepoželjnih ponašanja djeteteta od načina kojima roditelji preventivno postupaju s djecom. Utvrđena je značajna povezanost odabranog skupa varijabli koji uključuju sociodemografske varijable, intenzitet stresa i odabrana individualna obilježja majki sa svim roditeljskim odgojnim postupcima. Ukupno je skupom korištenih prediktorskih varijabli objašnjeno 44.1 % varijance postupaka kažnjavanja, 20.7 % varijance preventivnih postupaka i 20.2 % varijance postupaka alternativnih kažnjavanju. Navedeno je moguće objasniti odabirom individualnih obilježja roditelja prema postojećoj literaturi koja je do sad uglavnom objašnjavala odrednice kažnjavanja, tjelesnog kažnjavanja ili čak zlostavljana, a manje je bila usmjerena utvrđivanju odrednica preventivnih postupaka ili korektivnih postupaka koji su alternative kažnjavanju. Jedino individualno obilježje majki povezano s preventivnim postupcima je izražavanje pozitivnih emocija. Majke koje učestalije pozitivno izražavaju vlastite emocije u obiteljskom okruženju, u većoj mjeri postupaju preventivno s djecom. S alternativama kažnjavanju izravno su i pozitivno povezani roditeljski stres, važnost vjere u životu majke te pozitivno izražavanje emocija majki. Roditeljski stres, učestalije negativno izražavanje emocija u obitelji i pozitivniji stavovi prema udaranju po stražnjici i tjelesnom kažnjavanju te važnost vjere uživotu majki pozitivno su povezani s učestalijim korištenjem postupaka kažnjavanja. Niže obrazovanje oca je povezano s učestalijim kažnjavanjem, a neočekivano je da su s učestalijim kažnjavanjem povezani veći prihodi u obitelji i veći osjećaj efikasnosti u ulozi roditelja. Stres je izravno, ali i neizravno povezan s postupcima kažnjavanja. Povezanost stresa s kažnjavanjem posredovana je negativnim izražavanjem emocija u obitelji i osjećajem efikasnosti majki u ulozi roditelja, pri čemu je utvrđena djelomična medijacija. Nisu utvrdeni moderacijski učinci spola djeteta, iskustva tjelesne kažnjavanosti majki u djetinjstvu niti vrste predškolske ustanove odabranih varijabli ni na jedan oblik roditeljskih odgojnih postupaka. Rezultati istraživanja podržavaju procesni model roditeljstva (Belsky, 1984) i interpretirani su u okviru modela roditeljstva i teorijskih postavki o roditeljskom stresu. Spoznaje o medijacijskim učincima utvrđene u istraživanju mogu pridonijeti razumijevanju teškoća u promjeni naučenih obrazaca postupanja majki djece predškolaca te doprinijeti razvijanju psihosocijalnih programa i intervencija u radu s roditeljima i djecom.
korektivni i preventivni roditeljski odgojni postupci; kažnjavanje; alternative kažnjavanju; stres; iskustvo tjelesne kažnjavnosti; stav prema tjelesnom kažnjavanju; roditeljska kompetentnost; izražavanje emocija
nije evidentirano
engleski
Psychosocial Determinants of Preschool Children Mother’ s Discipline Behavior
nije evidentirano
corrective and preventative discipline; punitive discipline; non-punitive discipline; stress; past physical punishment; attitude toward physical punishment; parental competence; emotional expressiveness
nije evidentirano
Podaci o izdanju
243
04.05.2009.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb