Bolonjski proces i Le Chatelierov princip (CROSBI ID 547816)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Kurajica, Stanislav ; Tomašić, Vesna
hrvatski
Bolonjski proces i Le Chatelierov princip
Ako se promijeni tlak, temperatura ili koncentracija sustava u ravnoteži, ravnoteža će se promijeniti tako da se ublaži intenzitet promjene mijenjanog čimbenika. Tako glasi termodinamiè ; ko pravilo koje omogućava predviđanje djelovanja promjene na sustav u ravnoteži poznato kao Le Chatelierov princip. Dakle, posve je prirodno da se sustav opire promjeni i nastoji je minimalizirati. Promatra li se visoko školstvo u Republici Hrvatskoj kao sustav, a Bolonjski proces, kako i sam naziv kaže, kao proces i bilancira uvjete postaje jasno zbog čega je sustav u velikoj mjeri minimalizirao promjene. Koje su pokretačke sile Bolonjskog procesa? U prvom redu privlačni i hvale vrijedni ciljevi: Uspostavljanje sustava usporedivih akademskih stupnjeva, uspostavljanje sustava 3+2+3, uspostavljanje bodovnog sustava (ECTS), pokretljivost (mobilnost) i promicanje europske dimenzije u visokom obrazovanju. Potom želja, barem dijela, ljudi koji tvore sustav, za promjenama (pa makar te promjene bile i Bolonjski proces). Naposljetku i najvažnije, pa… nismo imali izbora. Bilo bi beskrajno prikladno da se u pokretačke sile ovog procesa mogu ubrojiti golema financijska sredstva kojima su stvoreni sjajni materijalni, kadrovski i prostorni uvjeti. Bilo bi lijepo reći da su uvođenju reforme prethodile dugogodišnje organizacijske pripreme kako bi se precizno definirala pravila igre. Nasuprot tome, bez suradnje s gospodarstvom i znanstvenih projekata ne bi imali ni za režije, a ruku sve dublje zavlačimo i u studentski d3ep. Znanstveni novaci i oprema dodjeljuju se na projekte, po gerontološkim standardima a ne prema potrebama fakulteta. Rasporedi su zbog malo predavaonica i malih laboratorija puni “ rupa” pa studenti provode po cijele dane na fakultetu. Svijetla točka je izgradnja sveučilišnog kampusa na Borongaju. ISVU sustav kompjutorski hladno lišava studente studentskih prava, stipendija i obiteljskih mirovina. Treba mesti i ispred svojih vrata. Neki od nas shvatili su Bolonjski proces kao puku kozmetičku promjenu. Stari program copy, novi program paste. I dalje sa katedre zasipaju studente morem suhoparnih činjenica, i dalje na isti način. Još uvijek je malo nastavnih materijala. ECTS bodovi i vrijeme koje student utroši na pojedini kolegij u slaboj su korelaciji. Uveli smo kolokvije ali nismo eliminirali ispite a i kolokviji prikladno “ padnu” u isti tjedan. Uveli smo stroži sustav prelaska u višu godinu a studentima nismo olakšali studiranje. Volimo kriviti materijal a ne majstora. Nismo fer. Zaključiti je moguće slijedeće: Bolonjski proces donosi pozitivne promjene. Da bi promjene doista zaživjele u svoj punini, na zadovoljstvo studenata i profesora, proces je potrebno podržati financijski i organizacijski. Na organizacijske probleme potrebno je odgovarati brže i fleksibilnije. Fakultetske uprave i Vijeća moraju odustati od politike nezamjeranja i čvršće insistirati na nastavi prema bolonjskim pravilima.
nema.
nije evidentirano
engleski
The Bologna process and Le Chatelier’ s principle
nije evidentirano
nema.
nije evidentirano
Podaci o prilogu
40-43.
2007.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Obrazovanje inženjera - Bolonjski proces "3 godine kasnije"
Kniewald, Zlatko
Zagreb: Akademija tehničkih znanosti Hrvatske (HATZ)
978-953-7076-12-2
Podaci o skupu
Znanstveno savjetovanje s međunarodnim susjelovanjem: Obrazovanje inženjera - Bolonjski proces "3 godine kasnije"
predavanje
08.11.2007-10.11.2007
Zagreb, Hrvatska