Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 393183

Na razmeđu djetinjstva i zrelosti. Odnos rapskih majstora i njihovih naučnika u kasnom srednjem vijeku


Ladić, Zoran
Na razmeđu djetinjstva i zrelosti. Odnos rapskih majstora i njihovih naučnika u kasnom srednjem vijeku // Međunarodni znanstveni skup IV. Istarski povijesni biennale: Filii, filiae...: položaj i uloga djece na jadranskom prostoru
Poreč, Hrvatska, 2009. (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)


Naslov
Na razmeđu djetinjstva i zrelosti. Odnos rapskih majstora i njihovih naučnika u kasnom srednjem vijeku
(On the Crossroad between Childhood and Maturity. The Relationship between Masters and their Apprentices in the Late Middle Ages)

Autori
Ladić, Zoran

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Skup
Međunarodni znanstveni skup IV. Istarski povijesni biennale: Filii, filiae...: položaj i uloga djece na jadranskom prostoru

Mjesto i datum
Poreč, Hrvatska, 21-23.05.2009

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
Djetinjstvo; zrelost; Rab; Dalmatia; šegrti; 15. stoljeće
(Childhood; Maturity; Rab; Dalmatia; Apprentices; the Fifteenth Century)

Sažetak
Na temelju neobjelodanjene rapske srednjovjekjovne građe, prije svega bilježničkih isprava iz druge polovine 15. stoljeća te rapskog komunalnog statuta, autor nastoji rekonstruirati odnos majstora - obrtnika i šegrta odnosno naučnika s posebnim obzirom na položaj naučnika u ovoj, obstrano, korisnoj, vezi. Pri tome posebice nastoji ukazati na činjenicu da razdoblje šegrtovanja predstavlja zadnji stadij u djetinjstvu osoba iz nižih i srednjih društvenih slojeva rapske komune, ali i djece iz drugih krajeva (Hrvatske i Slavonije) koji su se, u specifičnim povijesnim okolnostima uvjetovanim razornim osmanskim pritiskom, naselili u Rabu pri čemu su njihovi roditelji, pripadnici najnižeg društvenog sloja komune, nastojali osigurati što bolju budućnost za svoju mušku djecu sklapajući ugovore o naukovanju. Pored toga, na temelju stranih vrela i medievističke literature, nastojati će se pojasniti vremenski trenutak u kojem naučnik (discipulus, famulus) prestaje biti dijete i postaje zrela osoba sposobna za samostalan materijalni i financijski život. Konačno, imajući u vidu da se naučnikom odnosno šegrtom moglo postati u vrlo ranim godinama djetinstva, čak i prije aetas legitima, koje su po Rapskom statutu za dječake bila 14 godina, u radu će se nastojati ukazati na vremenski raspon i životnu dob u kojem je neko dijete ili dječak moglo obavljati službu šegrtovanja odnosno naukovanja. Pri tome će se nastojati usporediti djetinjstvo rapskog šegrta sa teološko-filozofskim razmišljanjima raznih srednjovjekovnih teologa i filozofa koji su ljudski životni vijek dijelili prema raznim shemama: trojnoj, četvornoj ili sedmornoj te ga smjestiti u neke od tih grupa.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
101-1012604-2600 - Glagoljski i latinički izvori i studije za povijest stanovništva i svakodnevlja (Zoran Ladić, )
140-1400822-0813 - Srednjovjekovna Istra: prostor zajedništva i suprotnosti (od VI. do XVI. st.) (Ivan Jurković, )
303-3030822-0813 - Srednjovjekovna Istra: prostor zajedništva i suprotnosti (od VI. do XVI. st.) (Ivan Jurković, )

Ustanove
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti,
Filozofski fakultet, Pula,
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli

Autor s matičnim brojem:
Zoran Ladić, (168284)