Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 388249

"Pedagogije ženskog" u Zajedničkoj kupki Ranka Marinkovića


Grdešić, Maša
"Pedagogije ženskog" u Zajedničkoj kupki Ranka Marinkovića // Umjetnost rije� i : � asopis za znanost o knji� evnosti, LII (2008), 1-2; 37-68 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 388249 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
"Pedagogije ženskog" u Zajedničkoj kupki Ranka Marinkovića
("Pedagogies of the feminine" in Ranko Marinković's Zajednička kupka)

Autori
Grdešić, Maša

Izvornik
Umjetnost rije� i : � asopis za znanost o knji� evnosti (0503-1583) LII (2008), 1-2; 37-68

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
ženski žanrovi; odgoj; čitateljica; feministička teorija; književna teorija
(women's genres; education; the female reader; feminist theory; literary theory)

Sažetak
Tekst nudi analizu » odgojne« tematike u Marinkovićevim romanima Zajednička kupka i Never more te filmu Nikad nedjeljom Julesa Dassina, i to na trima razinama. Prva se razina tiče motiva odgojno-obrazovnog djelovanja muških likova na ženske: u Zajedničkoj kupki sudac svojoj ženi pripovijeda poučne priče jer želi na nju moralno djelovati, u Never moreu glavni junak Bartol neobrazovanoj djevojci Iti pripovijeda grčke mitove kao » ženske priče« , a u filmu američki intelektualac Homer namjerava obrazovati i preodgojiti glavnu junakinju, prostitutku Illiju. Neobrazovanost ženskih likova pritom se očituje u načinu na koji pristupaju književnim, odnosno pripovjednim tekstovima. Smatram da bi se različiti pristupi pričama u romanima i filmu mogli interpretirati pomoću sljedećih pojmovnih parova, koji do određene mjere odgovaraju podjeli na » muški« i » ženski« pristup: Bitijeve podjele čitatelja na » potrošače« i » estetike« (prema Marinkoviću), » uživatelje« i » suce« (prema Goetheu), promatrače prvog i drugog reda (prema Luhmannu), kao i Girardova razlikovanja između » romantične laži« i » romaneskne istine« . Druga se razina analize » odgojne« tematike odnosi na problematiku ženske popularne kulture, odnosno » ženskih žanrova« . Budući da se u Never moreu mit o Antigoni sasvim jasno svodi na » pričicu za djevice« , tj. » žensku priču« , bila mi je namjera povući paralelu između odgojnog djelovanja muških likova na ženske i načina na koji feminističke teoretičarke pokušavaju djelovati na svijest tzv. običnih žena, običnih čitateljica. Treća razina analize spomenutim odgojnim pričama pridružuje i onu o književnoj teoriji koja za sebe zadržava pravo na konačno, ispravno čitanje nekog teksta.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
130-0000000-0744 - Tranzicija u književnosti/književnost u tranziciji (Andrea Zlatar Violić, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Maša Grdešić (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Grdešić, Maša
"Pedagogije ženskog" u Zajedničkoj kupki Ranka Marinkovića // Umjetnost rije� i : � asopis za znanost o knji� evnosti, LII (2008), 1-2; 37-68 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
Grdešić, M. (2008) "Pedagogije ženskog" u Zajedničkoj kupki Ranka Marinkovića. Umjetnost rije� i : � asopis za znanost o knji� evnosti, LII (1-2), 37-68.
@article{article, author = {Grde\v{s}i\'{c}, M.}, year = {2008}, pages = {37-68}, keywords = {women's genres, education, the female reader, feminist theory, literary theory}, journal = {Umjetnost rije and \#65533; i : and \#65533; asopis za znanost o knji and \#65533; evnosti}, volume = {LII}, number = {1-2}, issn = {0503-1583}, title = {"Pedagogies of the feminine" in Ranko Marinkovi\'{c}'s Zajedni\v{c}ka kupka}, keyword = {women's genres, education, the female reader, feminist theory, literary theory} }