Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 377018

Agresivno ponašanje i eksternalizirani problemi predškolske djece: zaštitni čimbenici i različiti procjenjivači


Brajša-Žganec, Andreja
Agresivno ponašanje i eksternalizirani problemi predškolske djece: zaštitni čimbenici i različiti procjenjivači // Nasilje nad djecom i među djecom
Osijek: Studij psihologije Filozofskof fakulteta Sveučilišta u Osijeku, 2008. str. 49-49 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Agresivno ponašanje i eksternalizirani problemi predškolske djece: zaštitni čimbenici i različiti procjenjivači
(Aggressive behavior and externalising problems of preschool children)

Autori
Brajša-Žganec, Andreja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Nasilje nad djecom i među djecom / - Osijek : Studij psihologije Filozofskof fakulteta Sveučilišta u Osijeku, 2008, 49-49

ISBN
978-953-6456-91-8

Skup
Nasilje nad djecom i među djecom

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 27.-29. 11. 2008

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Agresivno ponašanje; eksternalizirani problemi; predškolska djeca
(Aggressive behavior; externalising problems; preschool children)

Sažetak
Dosadašnja istraživanja ukazuju da je manifestiranje agresivnog ponašanja i eksternaliziranih problema u predškolskoj dobi povezano s agresivnim ponašanjem kasnije u životu. Cilj je utvrditi postoje li razlike u manifestiranju agresivnog ponašanja te prisutnosti eksternaliziranih problema između dječaka i djevojčica u predškolskoj dobi, te postoje li razlike u roditeljskim i odgajateljskim procjenama tih ponašanja i problema. Glavni cilj odnosi se na provjeru prediktivnosti nekih individualnih i okolinskih čimbenika za roditeljske i odgojiteljske procjene eksternaliziranih problema odnosno agresivnog ponašanja. Podaci o dječjem agresivnom ponašanju prikupljeni su od odgajatelja dok su procjene eksternaliziranih problema prikupljene od tri procjenjivača (odgajatelja, majke i oca) za 506 djece iz cjelovitih obitelji prosječne starosti 5 godina i 2 mjeseca. Roditeljske procjene ispitane su CBCL, a odgojiteljske TRF te Pros/Ag skalom. Uz to prikupljene su očeve i majčine procjene mjera obiteljskog funkcioniranja, emocionalnog života obitelji te temperamenta djeteta. U rezultatima uspoređene su procjene agresivnog ponašanja i eksternaliziranih problema iz roditeljske i odgajateljske perspektive. Dobivene su značajne povezanosti između roditeljskih i odgajateljskih procjena, pri čemu su znatno više korelacije između procjena očeva i majki u odnosu na korelacije između procjena roditelja i odgajatelja. U skladu s očekivanjima i ranijim empirijskim nalazima, roditelji kao i odgojitelji dječake su procijenili agresivnijima, a predikcija njihovih procjena u najvećoj mjeri od odabranih prediktora određena je procjenom dimenzije samokontrole djeteta te roditeljskim procjenama pojedinih mjera obiteljskog funkcioniranja. Rezultati multiplih regresijskih analiza ukazuju na važnost dimenzija temperamenta kao i varijabla obiteljskog funkcioniranja kao zaštitnih čimbenika u predikciji agresivnog ponašanja i eksternaliziranih problema djece predškolske dobi. Činitelji koji potiču agresivno ponašanje odnosno pojavu eksternaliziranih problema već u predškolsko doba su individualne karakteristike djeteta koje se razvijaju u interakciji genetskih i okolinskih čimbenika te situacijski čimbenici.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Zora Raboteg-Šarić, )

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Andreja Brajša-Žganec, (185362)