Spolne razlike u (meta)kognitivnoim i motivacijsko-emocionalnim aspektima razumijevanja pri čitanju (CROSBI ID 543069)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Pečjak, Sonja ; Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Rončević, Barbara ; Ajdišek, Neža
hrvatski
Spolne razlike u (meta)kognitivnoim i motivacijsko-emocionalnim aspektima razumijevanja pri čitanju
Cilj je ovog istraživanja bio ispitati spolne razlike u razumijevanju pri čitanju kao odrednici školske uspješnosti, kao i ispitati spolne razlike u (meta)kognitivnim i motivacijsko-emocionalnim aspektima razumijevanja teksta kod učenika četvrtih razreda osnovnih škola u Hrvatskoj i Sloveniji. U istraživanju je učestvovalo 380 učenika prosječne starosti 10, 6 godina. Ispitano je razumijevanje narativnog i ekspozitornog teksta, kao i procjene učenika o težini teksta, njegovoj zanimljivosti, osjećajima pri čitanju i zadovoljstvu s rješavanjem zadataka. Također je ispitana vještina sažimanja, te su primijenjeni test rječnika, upitnik metakognitivnog znanja o čitanju, upitnik motivacije za čitanje i upitnik emocija pri čitanju. Rezultati istraživanja su pokazali da je razumijevanje teksta povezano sa školskom uspješnošću kako kod djevojčica tako i kod dječaka. Međutim, uočene su spolne razlike u većini ispitanih varijabli. Djevojčice bolje razumiju obje vrste teksta od dječaka, imaju razvijeniju vještinu sažimanja i metakognitivno znanje o strategijama čitanja. Spolne razlike nisu dobivene u brzini čitanja i opsegu rječnika. Spolne razlike dobivene su i za motivacijsko-emocionalne varijable kako za upitničke mjere, tako i za situacijske procjene iskustva čitanja. Djevojčice iskazuju veći interes za čitanje i percipiraju čitanje kao lakšu aktivnost od dječaka, ali se podjednako percipiraju kompetentnima za čitanje. Djevojčice se također bolje osjećaju od dječaka kada čitaju tekstove koje uče kao i kad čitaju za zabavu. Od situacijskih varijabli, djevojčice procjenjuju pročitani narativni tekst lakšim od dječaka, dok u procjeni ekspozitornog teksta nije dobivena razlika. Ekspozitorni tekst djevojčice procjenjuju zanimljivijim od dječaka, dok nema razlika u procjeni zanimljivosti narativnog teksta. Djevojčice se bolje osjećaju od dječaka dok čitaju obje vrste teksta, a zadovoljnije su uratkom na zadacima razumijevanja narativnog teksta, dok kod ekspozitornog teksta nije bilo spolnih razlika u procijenjenom zadovoljstvu vlastitim uratkom. Hijerarhijska regresijska analiza pokazala je da su (meta)kognitivni prediktori jedini značajni za predviđanje razumijevanja ekspozitornog teksta bez obzira na spol. Međutim, za razumijevanje narativnog teksta kod djevojčica su značajni samo (meta)kognitivni prediktori, dok su kod dječaka podjednako važni (meta)kognitivni kao i motivacijsko-emocionalni prediktori.
razumijevanje teksta; (meta)kognitivni i motivacijsko-emocionalni faktori; ekspozitorni tekst; narativni tekst
nije evidentirano
engleski
Gender differences in (meta)cognitive and motivational-emotional factors of reading comprehension
nije evidentirano
text comprehension; (meta)cognitive and motivational-emotional factors; expository and narrative text
nije evidentirano
Podaci o prilogu
93-93.
2008.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Sažeci radova 16. Dani psihologije
Vulić-Prtorić, Anita ; Ćubela Adorić, Vera ; Proroković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-7237-34-9
Podaci o skupu
16. Dani psihologije
predavanje
29.05.2008-31.05.2008
Zadar, Hrvatska