Mogućnosti i izazovi kvalitativnog pristupa u istraživanju skrbi za djecu (CROSBI ID 37153)
Prilog u knjizi | ostalo | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Ajduković, Marina ; Kregar Orešković, Klaudija ; Sladović Franz, Branka
hrvatski
Mogućnosti i izazovi kvalitativnog pristupa u istraživanju skrbi za djecu
Rasprave o upotrebi kvantitativnih ili kvalitativnih pristupa u istraživanjima općenito, pa tako i u istraživanjima o skrbi za djecu, u stranoj istraživačkoj praksi uglavnom su potaknute sve češćom provedbom kvalitativnih istraživanja i potrebom da se opravda njihovo značenje i dometi u kontekstu zahtjeva znanosti. Kako su na našim prostorima kvalitativna istraživanja vrlo rijetka tako su sukladno tome i metodološke rasprave o znanstvenim dostignućima, prednostima i nedostacima kvalitativnog tek u začetku. Čak i kad se kvalitativna istraživanja provode, u završnim izvještajima u pravilu nedostaje adekvatan prikaz postupaka obrade, čime se iznova potiču zamjerke o nedovoljnoj znanstvenoj utemeljenosti kvalitativne metodologije spram uvriježenog kvantitativnog pristupa. Stoga je nakana ovog rada prikazati i analizirati iskustva koja je tijekom proteklih godina prikupio Studijski centar socijalnog rada u području kvalitativnih istraživanja skrbi za djecu, a u okviru šireg znanstveno istraživačkog projekta „ Mogućnosti unapređenja skrbi za djecu smještenu u dječjim domovima i udomiteljskim obiteljima» ; . Riječ je o istraživanjima u kojima su se koristile fokus grupe, individualni i grupni intervjui sa stručnjacima na teme izdvajanja djece iz obitelji i odabira izvanobiteljskog smještaja, intervjui i fokus grupe s djecom u dječjim domovima i domovima obiteljskog tipa te analiza dokumentacije. U provedenim kvalitativnim istraživanjima skrbi za djecu čiji su sudionici bili odrasli pokazalo se da su specifične metode prikupljanja podataka opravdale ciljeve s kojima su nastale i da su omogućile dubinske nalaze do kojih ne bi bilo moguće doći primjenom kvantitativne metodologije. Tako se npr. pokazalo da je metoda fokus grupe vrlo pogodna za evaluacijska istraživanja u području skrbi o djeci budući se mnogi ključni aspekti te djelatnosti ne mogu cjelovito obuhvatiti drugim metodama prikupljanja podataka zbog: a) specifičnosti svakog pojedinog korisnika/obitelji, b) važnosti odnosa između socijalnog radnika i korisnika za uspješnost procesa planiranih promjena i c) dalekosežnosti posljedica intervencija socijalne skrbi, posebno u području zaštite djece. S druge strane, provedena kvalitativna istraživanja skrbi za djecu čiji su sudionici bila djeca ukazala su na dodatne mogućnosti, ali i izazove i prepreke u provođenju istih. Tako je npr. iz intervjua vidljivo da starija djeca imaju izraženiju sposobnost artikuliranja i opisivanja svojih iskustava i doživljaja, te da strukturirani intervju (koji se vrlo često koristi u istraživanjima s odraslima) nije posve prikladna metoda istraživanja u kojem sudjeluju djeca, a da je neformalni razgovor prikladnija, prirodnija i učinkovitija metoda istraživanja. Najvećim izazovom u provođenju fokus grupa s djecom u javnoj skrbi pokazalo se stvaranje odnosa povjerenja, poticanje i facilitiranje grupe na način da se čuje mišljenje svakog djeteta. a u svjetlu autentične participacije korisnika.
kvalitativni pristup, istraživanja, skrb za djecu
nije evidentirano
engleski
Possibilities and challenges of qualitative approach in research of child care
nije evidentirano
qualitative approach, research, child care
nije evidentirano
Podaci o prilogu
119-150.
objavljeno
Podaci o knjizi
Kvalitativni pristup u društvenim znanostima
Koller Trbović, Nivex ; Žižak, Antonija
Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
2008.
978-953-6418-60-2