Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Uloga naručitelja u nastanku djela knjižnoga slikarstva na nekoliko primjera iz Strossmayerove galerije starih majstora u Zagrebu (CROSBI ID 542440)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Pasini, Iva Uloga naručitelja u nastanku djela knjižnoga slikarstva na nekoliko primjera iz Strossmayerove galerije starih majstora u Zagrebu // Umjetnost i naručitelji. 2008

Podaci o odgovornosti

Pasini, Iva

hrvatski

Uloga naručitelja u nastanku djela knjižnoga slikarstva na nekoliko primjera iz Strossmayerove galerije starih majstora u Zagrebu

U Strossmayerovoj galeriji starih majstora u Zagrebu čuvaju se tri primjera knjižnoga slikarstva, integralno sačuvani Strossmayerov časoslov s kraja XV. stoljeća i osamnaest sitnoslika koje su nekada činile sastavni dio rukopisā obitelji d'Este: Brevijar Ercolea I. d'Este (1502.-05.) i Časoslov Alfonsa I. d'Este (1505.-12.). Za razliku od Strossmayerova časoslova koji je imenovan prema posljednjem vlasniku, druga dva rukopisa nose imena prvih vlasnikā odnosno naručiteljā . Mnogobrojne heraldičke insignije, emblemi, devize, monogrami i imena na marginama rukopisa poput vlasničkoga pečata potvrđuju osobnu narudžbu dvojice ferrarskih vojvoda, ali i svjedoče o njihovu ponosu. Vlasnički ponos osobito rječito pokazuju insignije Alfonsa I. kojima je u Brevijaru prekrio odnosno zamijenio očeve, a » ubacio« je i vlastiti portret. Njegov portret u vojničkom ruhu ispred lika Boga Oca unutar inicijala Q u Časoslovu, kao i lik Smrti koji progoni papu kao prikaz Službe za pokojne ukazuju i na naručiteljevo/vlasnikovo sudjelovanje u izboru ikonografije prizora. Iz njih se jasno mogu iščitati osobna nastojanja vojvode i društveno-političke okolnosti njegova vremena. Utjecaj naručitelja ne očituju samo iluminacije, njihov broj i karakter, nego i izbor tekstova i molitvi koji premašuju standardni repertoar časoslova. Nešto drugačiji primjer predstavlja Strossmayerov časoslov. Iako u izboru glavnih tekstovnih dijelova prati onaj uobičajen te osim jednoga oslikanoga grba integriranoga unutar sitnoslike Objava smrti, čiji identitet ostaje otvoren, ne posjeduje druge heraldičke insignije, uloga naručitelja u stvaranju Strossmayerova časoslova je neupitna. Prepoznajemo ju u odabiru kalendarske strukture tipične za tiskana izdanja, korekcijama pariškoga svetačkoga niza, raskoši iluminacija i njihovu promišljenom odabiru i slijedu. Ukupno dvjesto tri sitnoslike, četiristo trideset i šest dekorativnih bordura i raskošna pozlata svjedoče o većem naporu, potrošnji materijala i vremenu te nesumnjivo ukazuju na bolje financijske mogućnosti naručitelja te time i na njegov viši društveni status.

Strossmayerov časoslov; Brevijar Ercolea I. d'Este; Časoslov Alfonsa I. d'Este; Strossmayerova galerija starih majstora HAZU

nije evidentirano

engleski

The role of the patrons in the production of illuminated manuscripts on a few examples from Strossmayer Gallery of Old Masters in Zagreb

nije evidentirano

Strossmayer Book of Hours; Breviary of Ercole I d'Este; Hours of Alfonso I d’ Este; Strossmayer Gallery of Old Masters HAZU

nije evidentirano

Podaci o prilogu

2008.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Podaci o skupu

XI. Dani Cvita Fiskovića: Umjetnost i naručitelji

predavanje

17.09.2008-20.09.2008

Orebić, Hrvatska; Korčula, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest umjetnosti