Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 368392

Generator audio i vizualnih pobuda za psihoterapiju i psihološki trening


Popović, Siniša; Horvat, Marko; Ćosić, Krešimir
Generator audio i vizualnih pobuda za psihoterapiju i psihološki trening // Treći hrvatski simpozij o poremećajima uzrokovanim stresom s međunarodnim sudjelovanjem / Kozarić-Kovačić, Dragica (ur.).
Rabac, Hrvatska: Klinička bolnica Dubrava, 2008. str. 40-40 (predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)


Naslov
Generator audio i vizualnih pobuda za psihoterapiju i psihološki trening
(Generator of Audio and Visual Stimuli for Psychotherapy and Psychological Training)

Autori
Popović, Siniša ; Horvat, Marko ; Ćosić, Krešimir

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni

Izvornik
Treći hrvatski simpozij o poremećajima uzrokovanim stresom s međunarodnim sudjelovanjem / Kozarić-Kovačić, Dragica - : Klinička bolnica Dubrava, 2008, 40-40

ISBN
978-953-98568-4-5

Skup
Treći hrvatski simpozij o poremećajima uzrokovanim stresom s međunarodnim sudjelovanjem

Mjesto i datum
Rabac, Hrvatska, 05-07.06.2008

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
Generator ; pobude ; emocija ; kontekst ; IAPS ; IADS ; ontologija
(Generator ; stimuli ; emotion ; context ; IAPS ; IADS ; ontology)

Sažetak
Generiranje audio i vizualnih pobuda sastavni je dio multimedijske psihoterapije izlaganjem (engl. exposure therapy), kao i psihološkog treninga za prilagođavanje stresu (engl. stress inoculation training) u mirovnim operacijama NATO-a i UN-a. Generator audio i vizualnih pobuda, razvijen u okviru ovog rada, može prikazivati statične slike i video isječke, generirati zvukove te prikazivati sintetičke virtualne pobude, na temelju ulaznih upravljačkih poruka koje zadaje supervizor sustava. Upravljačke poruke omogućuju zadavanje emocionalno i kontekstualno usklađenih audio i vizualnih pobuda, kao što su npr. emocionalno i kontekstualno usklađene statične slike i zvukovi. Za opis emocionalnog značenja pobuda primjenjuju se kvantitativno-dimenzijski modeli emocija s obzirom na osi ugode (engl. valence) i pobuđenosti (engl. arousal). Kvantitativno- dimenzijski modeli bolje koreliraju s fiziološko-emocionalnim promjenama, nego diskretni kategorijski modeli, gdje se emocije kategoriziraju na npr. radost, tugu, iznenađenje, gađenje, strah i ljutnju. Iz tih razloga, kvantitativno-dimenzijski modeli smatraju se prikladnijim za opisivanje pobuda u psihoterapiji i psihološkom treningu, gdje se pobudama želi kontrolirano utjecati na emocionalnu fiziologiju ispitanika. Kao baze statičnih slika i zvukova upotrebljavaju se standardizirane International Affective Picture System (IAPS) i International Affective Digitized Sounds (IADS) pobude, u kojima je emocionalno značenje usklađeno s kvantitativno- dimenzijskim modelom. Generator pobuda bira pobude izračunavanjem minimalne emocionalne udaljenosti između upravljačkih poruka i pobuda u bazi. Kontekst pobuda zadaje se ključnim riječima koje su sastavni dio baza pobuda. Tijekom razvoja generatora audio i vizualnih pobuda izrađen je pripadni informacijski sustav, gdje najvažnije komponente predstavljaju računalne aplikacije Stimuli Generator Editor i Stimuli Generator Player. Stimuli Generator Editor omogućuje supervizoru sustava definiranje i pohranu nizova emocionalno-kontekstualnih upravljačkih poruka. Stimuli Generator Player čita pohranjene nizove upravljačkih poruka i generira odgovarajuće pobude. Odabrana modularna arhitektura generatora pobuda podržava implementaciju predvidivih zahtjeva kroz nekoliko faza. Generator pobuda inicijalno interpretira kontekstualne ključne riječi za generiranje pobuda iz IAPS i IADS baza, gdje su pobude standardno kontekstualno označene samo jednom riječju. U sljedećoj fazi, kontekst svake pobude opisan je proizvoljno dugim nizom ključnih riječi, odnosno predstavljen je točkom u višedimenzionalnom prostoru. Tijekom generiranja pobuda, generator pretražuje baze svih pobuda i izdvaja samo pobude koje odgovaraju zadanim ključnim riječima, na način sličan pretraživanju internetskih stranica. Naredna faza uključuje opisivanje konteksta svake pobude ontologijom u jeziku OWL (Web Ontology Language). Jezik OWL dio je globalne inicijative Semantic Web za semantičkim povezivanjem različitih podataka poput slika, zvuka, video isječaka, teksta, dokumenata itd. U konačnici, predviđa se zadavanje konteksta pobuda pseudo-jezikom bliskim engleskom govornom jeziku, oslanjajući se na ontologiju iz prethodne faze. Sam postupak definiranja jedinstvene ontologije za opis emocionalnih pobuda podrazumijeva interdisciplinarnu suradnju.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Elektrotehnika, Računarstvo, Kliničke medicinske znanosti



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
036-0000000-2029 - Adaptivno upravljanje scenarijima u VR terapiji PTSP-a (Krešimir Ćosić, )

Ustanove
Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb