"Kulturne scenografije": tijelo i odijelo (CROSBI ID 537494)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Zagorac, Ivana
hrvatski
"Kulturne scenografije": tijelo i odijelo
U uspostavljanju čovjeka kao "racionalne životinje" trijumf razuma nad tjelesnošću bio je gotovo opipljiv. No već i kartezijanska tradicija prepoznaje da je lakše spoznati um nego vlastito tijelo, naslućujući složenost participiranja djelatnog tijela u međudjelovanju sa svijetom. Ono sudjeluje u stvaranju autentično ljudskog – simboličkog jezika ; ono je simboličko jednako kao i fizičko, kulturno jednako kao i prirodno. U susretu prirodnog i kulturnog, unutarnjeg i vanjskog, neposrednog i simboličkog, tijelo "mora sebi stvoriti oruđe i oko sebe stvoriti svijet kulture" (Merleau-Ponty). Naše stoljeće tomu je dalo poseban doprinos. Od proizvoditelja do proizvoda, tijelo postaje objekt manipulacije kojim je moguće odašiljati signale i ući u prostor simbolike. Tjelesnost se pretvara u projekt i oblik fizičkog kapitala, postaje alat za performans, a prateća scenografija počinje živjeti svoj život. Odijevanje i ukrašavanje tijela promatra se kao aktivan proces konstruiranja i prezentiranja našeg tjelesnog identiteta koji je sve manje naš vlastiti. "Život" tijela prikazan je kroz tehničko aranžiranje odjeće, ukrašavanje tijela i kontroliranje pokreta. Odjeća, "stroj za komunikaciju" (Eco), nameće izvanjsko držanje, presudno za uspjeh na tržištu. Dvadeseto stoljeće uvelo nas je u kovitlac imperativa samoprezentacije, marketinga i industrije privlačnosti, čitav se svijet kreće u ritmu promjene stylinga i godišnje izmjene boja i dezena. "Ružnoća se slabo prodaje", poznati je Loewyjev slogan. Usko povezana sa socijalnim strujanjima, neodvojiva od društvenog konteksta, u bliskom odnosu spram tehnoloških i industrijskih promjena, moda predstavlja više od intelektualnog hobija pojedinih estetičara i povjesničara umjetnosti. Ovaj rad tako će se u najvećoj mjeri usmjeriti na tematiziranje mode, pri čemu se ona sagledava kao društvena i gospodarska pojava vremena, kao pokazatelj određenog "ukusa epohe" (Dorfles) – moda kao Zeitgeist, kao komprimiran izraz kulturnih zbivanja, moda kao ogledalo našeg vremena.
filozofija mode; tijelo; kultura
nije evidentirano
engleski
"Cultural Set Designs": Body and Suit
nije evidentirano
Philosophy of fashion; body; culture
nije evidentirano
Podaci o prilogu
134-136.
2007.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Martinović, Ivica ; Zagorac, Ivana
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo
978-953-164-112-9
Podaci o skupu
Čovjek i kultura
predavanje
26.09.2007-29.09.2007
Cres, Hrvatska