Ispitivanje stavova o radu i kupovini nedjeljom u okviru teorije razložne akcije. (CROSBI ID 349786)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Momčilović, Aco
Šverko, Branimir
hrvatski
Ispitivanje stavova o radu i kupovini nedjeljom u okviru teorije razložne akcije.
Pitanje rada nedjeljom postalo je relevantno društveno pitanje tijekom zadnjeg desetljeća, koje prati tranzicijski period RH. Osim političkih rasprava, rad nedjeljom potaknuo je preispitivanje društvenih vrijednosti vezanih uz normu rada. Jedan od glavnih društvenih aktera koji javno izražava svoje stajalište vezano uz rad nedjeljom upravo je Katolička crkva. Kako je većina populacije u RH pripada upravo ovom religijskom opredjeljenju, čini se relevantnim razmotriti stavove stanovnika RH vezane uz rad i kupovinu nedjeljom. Sagledavajući religijsko uvjerenje kao implicitnu socijalnu normu, činilo se suvislim razmotriti utjecaj religioznosti na potrošačke stavove vezane uz rad i kupovinu nedjeljom u kontekstu Ajzen i Fishbeinove (1975) teorije razložne akcije, koja postulira kako je konačno ponašanje proizvod namjere ponašanja koja proizlazi iz interakcije stava i subjektivne norme, a model se prikazuje regresijskom jednadžbom. Za potrebe ovog istraživanja podaci su prikupljeni unutar omnibus ankete (N=1000) na reprezentativnom uzorku populacije RH. Rezultati istraživanja pokazuju kako većina sudionika kupuje nedjeljom (65%), a 43% smatra kako bi sve trgovine trebale biti zatvorene nedjeljom. Čak 57% sudionika bilo bi voljno raditi nedjeljom uz financijsku kompenzaciju, uz gotovo linearan trend rasta negativnog stava prema radu nedjeljom u funkciji povećanja satnice. Isto tako, sudionici s negativnijim stavom prema radu trgovina nedjeljom u manjoj mjeri nedjeljom odlaze u kupovinu. S obzirom na namjeru rada nedjeljom i kupovinu nedjeljom, predviđanja temeljem Ajzen i Fishbeinovog (1975) modela tek su djelomično potvrđena. Koristeći obje mjere bihevioralne intencije, stav se pokazuje kao jedina relevantna komponenta prilikom predikcije. Ovaj nalaz suprotan je teorijskim očekivanjima i postavljenom modelu. Nedostatak utjecaja religizonosti mogao bi se protumačiti korištenjem nekih strategija neutralizacije kognitivne disonance (Dunford i Kunz, 1973) ili nedovoljne specifičnosti mjere religioznosti (Ajzen i Fishbein, 1977).
rad nedjeljom; kupovina nedjeljom; teorija razložne akcije
nije evidentirano
engleski
Attitudes towards sunday work and shopping in the context of the theory of reasoned action
nije evidentirano
sunday work; sunday shopping; theory of reasoned action
nije evidentirano
Podaci o izdanju
30
13.02.2008.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb, Hrvatska