Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Razvoj pojmova i dječja jezična stručnost (CROSBI ID 349677)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Puljak, Lucija Razvoj pojmova i dječja jezična stručnost / Silić, Josip (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2008

Podaci o odgovornosti

Puljak, Lucija

Silić, Josip

hrvatski

Razvoj pojmova i dječja jezična stručnost

U radu je psiholingvističkim pristupom istražena i opisana dječja jezična stručnost, odnosno osposobljenost za jezičnu komunikaciju. Jezična stručnost utvrđuje se praćenjem i objašnjavanjem dječjih govornih procesa, a zaključci se donose na temelju promatranja govornoga ponašanja i analiziranja jezične poruke. Utvrđen je tijek dječjega jezičnokomunikacijskoga razvoja od rođenja do kraja mlađe školske dobi na hrvatskome jeziku. Istraživanja su objedinjena i organizirana u dvije cjeline. U prvoj se istražuje tijek dječjega jezičnokomunikacijskoga razvoja od rođenja do kraja predškolskoga razdoblja, dok je dječje komunikacijsko iskustvo ograničeno na uloge govornika i slušatelja. Podatci su prikupljeni longitudinalnim studijama i povremenim bilješkama, a u istraživanje je uključeno sedmero djece. U drugoj se istražuje dječja osposobljenost za obradu pisane obavijesti, podatci su prikupljeni transverzalnim postupkom i obrađeni statističkim metodama, na uzorku osnovnoškolaca, bračkih čakavskih govornika. Obrada pisane obavijesti vrlo je složena vještina koja pretpostavlja automatsko i nesvjesno međudjelovanje teksta s govornikovim stvarnim iskustvom. Osvješćivanje tih nesvjesnih procesa ostvaruje se u nastavnoj komunikaciji, uz pomoć komunikacijskih pitanja, pa je u ovome radu ponuđena klasifikacija nastavnokomunikacijskih pitanja prema komunikacijskoj svrsi. Osobita je pozornost posvećena pitanjima viših komunikacijskih razina čija je svrha osvijestiti nesvjesne i unutrašnje misaone procese o kojima ovisi jezična obrada te ih izložiti samopromatranju. Osvješćivanje i samopromatranje nesvjesnih procesa omogućuje upravljanje vlastitim misaonim aktivnostima i ispravljanje jezičnih pogrješaka te unaprjeđivanje izvedbe, osobito oblikovanja pisane obavijesti. U ovom se radu nude djelotvorni i provjereni metodički modeli rada koji pridonose unaprjeđivanju nastavne komunikacije i usavršavanju dječje jezične stručnosti jer o učenikovoj osposobljenosti za jezičnu obradu ovise obrazovna postignuća u svim nastavnim područjima. Od djece se u nastavi očekuje da razumiju i objašnjavaju pojave i procese, hipotetske i apstraktne, o kojima nemaju neposrednoga iskustva. Moraju donositi zaključke utemeljene na jezičnom kontekstu i jezičnom ustrojstvu. Jezik i jezično znanje postaje presudno za provjeravanje pretpostavka, čija se istinitost i točnost ne provjerava u stvarnosti, nego drugim jezično oblikovanim pretpostavkama i tvrdnjama. Ti zahtjevi nisu usklađeni s dječjim razvojnim mogućnostima jer je njihovo mišljenje određeno konkretnim operacijama i stvarnim iskustvom. K tomu se djeca, čije jezične i intelektualne razvojne osobitosti ometaju prijelaz s unutarnjega na vanjski govor, suočavaju s ograničenjima jezičnih izražajnih mogućnosti koje i vještim govornicima katkada otežavaju iskazivanje cjelovitosti misli. Učiteljeva osposobljenost za vođenje nastavne komunikacije uključuje poznavanje dječjega jezičnokomunikacijskoga razvoja i procesa jezične obrade, što se još ne stječe na nastavničkim fakultetima. Ovaj rad argumentira potrebu za mijenjanjem postojeće prakse.

dječja jezična stručnost; tijek jezičnokomunikacijskoga razvoja; govorni proces; govorno ponašanje; jezična obrada

nije evidentirano

engleski

Concept development and children linguistic competence

nije evidentirano

children linguistic competence; language process; language behaviour; linguistic processing

nije evidentirano

Podaci o izdanju

332

23.04.2008.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Filologija