Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 336660

Oštećenja tla traktorskih vlaka pri privlačenju drva skiderima


Miletić, Luka
Oštećenja tla traktorskih vlaka pri privlačenju drva skiderima 2008., diplomski rad, Šumarski fakultet, Zagreb


Naslov
Oštećenja tla traktorskih vlaka pri privlačenju drva skiderima
(Soil damages on skid trails caused by timber skidding)

Autori
Miletić, Luka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad

Fakultet
Šumarski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
03.03.

Godina
2008

Stranica
32

Mentor
Šušnjar, Marijan

Ključne riječi
Sabijanje tla; konusni indeks; posmična čvrstoća; kolotrag; skider; privlačenje drva
(Soil compaction; cone index; share strength; rut depth; timber skidding)

Sažetak
Istraživanje je oštećenja šumskoga tla pri privlačenju drva skiderom provedeno na dvije traktorske vlake jednolikog nagiba 15 % i 30 %. Izbor traktorskih vlaka se temeljio na stvarnim uvjetima rada skidera u hrvatskom šumarstvu. Prije istraživanja su odabrani pravci kretanja skidera te su vlake nastale višekratnim prolascima. Nakon određenih prolaza opterećenog skidera vršena su mjerenja značajki tla ispitivanih vlaka kao i značajke neizgaženog tla radi usporedbe posljedica privlačenja drva skiderima na tlo. Istraživanja su provedena u zimskim uvjetima pri niskim temperaturama zraka i tla te snježnim pokrivačem na mjestu istraživanja. Veličina je oštećenja tla prikazana promjenama nosivosti i posmične čvrstoće tla šumske vlake te promjenama dubine kolotraga nakon određenog broja prolazaka skidera s tovarom te usporedbom vrijednosti s istim značajkama neizgaženog tla u vremenu trajanja istraživanja. U zimskim uvjetima ispitivanja posljedničnosti privlačenja drva na oštećenja tla potrebno je mjeriti temperature zraka i tla zbog njhova utjecaja na stanje i značajke tla. Višekratnim prolascima skidera s tovarom utječe se na veličinu sabijanja tla. Sabijanje tla je veće ukoliko tlo nije smrznuto. Zbog niskih temperatura zraka i nestanka snijega iz kolotraga pri privlačenju dolazi do većeg smrzavanja tla kolotraga tijekom noći u odnosu na neizgaženo tlo. Povećanje temperature zraka prvo dovodi do povećanja temperature površinskih slojeva tla u kolotragu. Tada dolazi do povećanja vlažnosti tla te je na površini manja posmična čvrstoća nego u dubljim smrznutim slojevima tla. Promjene konusnog indeksa tla ukazuju na razlike u prolascima koja su uzrokovala najveća sabijanja tla. Vidljivo je znatno sabijanje tla pri prvom prolasku opterećenog skidera na obje ispitivane vlake bez obzira na temperaturu zraka i tla. Dubina kolotraga se povećava pri višekratnim prolascima skidera. Smrzavanjem tla dolazi do rasta volumena tla u kolotragu i volumena istisnutog tla pored kolotraga. Rezultati istraživanja pokazuju da je tlo ispitivanih vlaka imalo veliku sposobnost podnošenja opterećenja kotača na što su prvenstveno utjecali zimski uvjeti istraživanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Šumarstvo



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
068-0000000-3520 - Međudjelovanje parametara podloge i kotača šumskih vozila (Dragutin Pičman, )
068-0682111-2112 - Ekološko, energijsko i ergonomsko vrednovanje šumskih strojeva i opreme (Dubravko Horvat, )

Ustanove
Šumarski fakultet, Zagreb