Zakon o željeznici 2003- stižemo li na vlak? (CROSBI ID 137413)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Radionov Radenković, Nikoleta ; Bilandžija, Ana
hrvatski
Zakon o željeznici 2003- stižemo li na vlak?
Članak analizira odredbe novog Zakona o željeznici iz 2003., čija primjena počinje 1. siječnja 2006. Zakon je donešen u okviru usklađivanja hrvatskog prometnog prava sa pravnom stečevinom EU, a njegova je osnovna funkcija reorganizacija željezničkog prometa, otvaranje puta liberalizaciji ove grane prometa i dokidanju monopola HŽ, te, posljedično, jačanje konkurentnosti željeznica, a sve u cilju integracije domaćeg tržišta usluga željezničkog prometa u zajedničko tržište EU. Prema novom zakonu, tržište usluga u željezničkom prometu počiva na načelu razdvajanja upravljanja infrastrukturom od prijevozništva. Željeznička infrastruktura postaje javno dobro u općoj uporabi, kojom upravlja trgovačko društvo – upravitelj infrastrukture. On ne mora biti institucionalno razdvojen od željezničkog prijevozničkog društva, no veći je stupanj razdvajanja društava poželjan zbog ostvarivanja cilja ravnopravnosti i nediskiminacije prijevoznika na tržištu. Kontrola ravnopravnosti i nediskriminacije povjerena je regulatornom tijelu, koje mora biti neovisno od prijevoznika i upravitelja infrastrukture. U članku se nadalje analiziraju uvjeti pristupa tržištu usluga željezničkog prijevoza u novom sustavu, te uvjeti upravljanja i financiranja željezničke infrastrukture. Zaključuje se da je zakon u najvećem dijelu korektno implementirao najvažnije zahtjeve iz onog dijela pravne stečevine koji je postojao u vrijeme njegovog donošenja, no i otvorio mogućnost za potpunom liberalizacijom čitavog željezničkog tržišta (kombinirani prijevoz, prijevoz robe i putnika, kabotaža) nakon ulaska Hrvatske u EU, što predstavlja stupanj liberalizacije tržišta koji trenutno nije postignut (niti predviđen) u samoj EU. U periodu od 1. siječnja 2006. do ulaska Hrvatske u EU omogućava se ulazak drugih operatera na mrežu samo na lokalnim prugama, čime se želi poboljšati taj aspekt usluga povećanjem kompetitivnosti. Unatoč skoroj primjeni zakona, nisu još donešeni zakonski i podzakonski akti koji predstavljaju preduvjet mogućnosti njegove provedbe u praksi, što otvara pitanje funkcioniranja željezničkog sustava nakon stupanja na snagu novog zakona.
Zakon o željeznici; restrukturiranje željeznice; infrastruktura; usluga prijevoza željeznicom
nije evidentirano
engleski
Railway act 2003- Are We in Time for Train?
nije evidentirano
Railways Act; restructuring of the railway market; infrastructure; railway transport services
nije evidentirano