Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Pobačaj kao bioetički izazov (CROSBI ID 136767)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Cifrić, Ivan ; Marinović Jerolimov, Dinka Pobačaj kao bioetički izazov // Sociologija i prostor, 45 (2007), 177/178 (3/4); 247-268

Podaci o odgovornosti

Cifrić, Ivan ; Marinović Jerolimov, Dinka

hrvatski

Pobačaj kao bioetički izazov

Pobačaj je jedan od indikatora koji ukazuje na prijeporne bioetičke rasprave u modernom društvu. On je indikator društvenog i osobnog odnosa prema nerođenom životu. Dosadašnji diskurs pokazao je dva temeljna stajališta a svako se na svoj način argumentira. Jedno stajalište dopušta pobačaj u određenim slučajevima: kad se radi o teškom oštećenju fetusa, kada je žena neudata, kada bračni par ne želi više djece te u slučaju lošeg ekonomskog stanja. Drugo stajalište je za zabranu pobačaja također s različitom argumentacijom: jer je zločin i nemoralan čin, jer ugrožava život žene te jer ugrožava demografski opstanak naroda. Pitanje je tko o tome treba odlučiti? Po jednima pobačaj treba zakonom regulirati, bez obzira radilo se o zabrani ili u nekim slučajevima dopuštenju pobačaja, a po drugima nije potrebna zakonska regulativa pobačaja nego treba prepustiti ženi da sama o tome odluči. U radu su prikazani rezultati empirijskog istraživanja provedenog u Hrvatskoj 2004. godine na reprezentativnom uzorku odrasle populacije (N=2.220), a primijenjen je poseban instrument za percepciju pobačaja. Cilj rada je ukazati na odnos između mišljenja ispitanika o pobačaju i ne/religioznosti, odnosu prema životu poslije smrti, eutanaziji, samoubojstvu i kloniranju, te povezanost stavova o pobačaju i sociodemografskih obilježja ispitanika. Rezultati su pokazali da je svega trećina ispitivane populacije za zakonsku zabranu pobačaja dok ih 46% misli da to pitanje ne treba regulirati zakonom. Značajan dio ispitanika (62%) smatra da odluku o pobačaju treba prepustiti ženi. U slučajevima kada smatraju da pobačaj treba biti dopušten, ispitanici najviše odobravaju pobačaj iz medicinskih razloga. S obzirom na religijsku samoidentifikaciju, „ uvjereni vjernici“ izdvajaju se kao skupina znatno sklonija zabrani pobačaja od ostalih ne/religioznih skupina. Zabrani pobačaja najskloniji su ispitanici koji vjeruju u kršćansku koncepciju zagrobnog života, kao i oni kojima je neprihvatljivo samoubojstvo, eutanazija i kloniranje čovjeka. S obzirom na sociodemografske pokazatelje zabrani pobačaja najčešće su skloni ispitanici s nižim stupnjem obrazovanja. Značajnu sklonost zabrani pokazuju ispitanici kojima je vjera važna u životu, ispitanici starije dobi i oni iz manjih (ruralnih) sredina. To upućuje na već utvrđenu veću rasprostranjenosti tradicionalnog sustava vrijednosti u određenim dijelovima populacije (najreligiozniji ispitanici) kao i veće rasprostranjenosti modernog, liberalnog sustava vrijednosti kod manje religioznih i nereligioznih dijelova populacije.

pobačaj ; religioznost ; umiranje ; život ; eutanazija

nije evidentirano

engleski

Abortion as a Bioethical Challenge

nije evidentirano

abortion ; religiosity ; dying ; life ; euthanasia

nije evidentirano

Podaci o izdanju

45 (177/178 (3/4))

2007.

247-268

objavljeno

1846-5226

1849-0387

Povezanost rada

Sociologija

Poveznice