The Influence of Deviation of Pitot-static Instrument Indication due to Change in Navigation Parameters of Flight (CROSBI ID 348101)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Novak, Doris
Bucak, Tino
engleski
The Influence of Deviation of Pitot-static Instrument Indication due to Change in Navigation Parameters of Flight
Greške koje se javljaju kod klasičnih mjernih instrumenata spojenih na pitot-statičku instalaciju utječu na točnost i pouzdanost pokazivanja osnovnih navigacijskih elemenata potrebnih za sigurno odvijanje leta. Uz to instrumenti su baždareni na uvjete i odnose Međunarodne standardne atmosfere što je u realnim uvjetima rijetkost te također generira određenu grešku. Ukoliko se greške instrumenata i ugradbene greške uzmu kao konstantna vrijednost temeljem kalibranih podataka, moguće je determinirati metodičku grešku koja se javlja zbog načina mjerenja određenih parametara, odnosno njezin odnos sa promjenom brzine i visine leta zrakoplova te stohastičku veličinu odstupanja od teorijski proračunatih vrijednosti temeljem egzaktnih mjerenja u toku samog leta. Analiza grešaka i određivanje zakonitosti promjene i odstupanja induciranih parametara od stvarnih i proračunatih vrijednosti ovisi o mnogobrojnim čimbenicima i uvjetima koji su međusobno funkcionalno povezani. U radu je sadržan teorijski osvrnuti na svakog od njih, a njihovu funkcionalnu međuovisnost prikazana je u rezultatima analize izmjerenih podataka. Komparativnom analizom izmjerenih parametara tokom leta pomoću sustava senzora na zrakoplovu i pomoću GPS uređaja te teorijskim proračunima elemenata dobivenih sukladno izmjerenim veličinama pokušalo se odrediti te prikazati stohastičke i funkcionalne zakonitosti odstupanja i promjene stvarne brzine leta zrakoplova s promjenama visine i brzine leta, instrumentalne brzine leta zrakoplova u odnosu na stvarnu brzinu promjenom brzine i visine leta te standardne barometarske visine leta u odnosu na apsolutnu visinu. Sa stajališta znanstvene metodologije očekivani doprinos je u smislu interdisciplinarnog pristupa i poimanja sigurnosnog aspekta, te ekonomičnije i pouzdanije eksploatacije zračnog prometa. Obzirom da u Republici Hrvatskoj, prema mojim spoznajama, nisu bila provedena ovakva istraživanja očekivani doprinos je u utvrđivanju zakonitosti promjene odnosno veličini grešaka i odstupanja vrijednosti navigacijskih elemenata mjerenih pitot-statičkom instalacijom na zrakoplovu u realnim uvjetima leta. Ovakvim modelom omogućilo bi se precizno znanstveno definiranje stohastičkih pojava grešaka pokazivanja vrijednosti navigacijskih elemenata leta što bi uvelike pomoglo preciznosti proračuna i provedbe navigacijskih i ostalih letova što se ponajprije očituje u racionalizaciji resursa (ušteda vremena trajanja leta i količine utrošenog goriva).
flight parameters; pitot-static system
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o izdanju
137
24.09.2007.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb, Hrvatska