Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 314824

Čimbenici razumijevanja kod čitanja učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji


Kolić-Vehovec, Svjetlana; Pečjak, Sonja; Rončević, Barbara; Bajšanski, Igor
Čimbenici razumijevanja kod čitanja učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji // 18. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Gordana Keresteš, Irma Brković i Ana Butković (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet u Zagrebu, 2007. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)


Naslov
Čimbenici razumijevanja kod čitanja učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji
(Factors of reading comprehension in elementary-school students in Croatia and Slovenia)

Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Pečjak, Sonja ; Rončević, Barbara ; Bajšanski, Igor

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo

Izvornik
18. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Gordana Keresteš, Irma Brković i Ana Butković - Zagreb : Filozofski fakultet u Zagrebu, 2007

ISBN
978-953-175-302-9

Skup
18. Dani Ramira i Zorana Bujasa

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 13.-15.12.2007.

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Čitanje; rječnik; metakognicija; strategije; motivacija
(Reading; vocabulary; metacognition; strategies; motivation)

Sažetak
Cilj je ovog istraživanja bio utvrditi relativan doprinos kognitivnih i motivacijskih čimbenika objašnjenju razumijevanja pri čitanju učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji. U istraživanju su sudjelovali učenici 4. razreda (176 iz Hrvatske i 187 iz Slovenije) i učenici 8. razreda (243 iz Hrvatske i 229 iz Slovenije). Ispitano je razumijevanje narativnog i ekspozitornog teksta i vještina sažimanja, te su primijenjeni test rječnika, upitnik metakognitivnog znanja o čitanju, upitnik motivacije za čitanje i upitnik emocija pri čitanju. Stupnjevita regresijska analiza je pokazala da na uzorku učenika 4. razreda kognitivni čimbenici (rječnik, vještina sažimanja i metakognitivno znanje) objašnjavaju 33% odnosno 37% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 35% odnosno 10% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Motivacijske varijable objašnjavaju još 10% varijance odnosno 4 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 3 % odnosno 19 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Najvažniji prediktor razumijevanja bio je rječnik od kognitivnih varijabli, te percepcija čitanja kao teške aktivnosti od motivacijskih varijabli. Na uzorku učenika 8. razreda kognitivni čimbenici objašnjavaju 33% odnosno 13% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 26% odnosno 19% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Motivacijske varijable objašnjavaju još 4 % odnosno 10 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 12 % odnosno 5 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Najvažniji prediktor razumijevanja u 8. razredu bio je također rječnik od kognitivnih varijabli, te interes za čitanje od motivacijskih varijabli. Razlike u važnosti pojedinih prediktora razumijevanja između dva uzorka objašnjavaju se različitim iskustvom tijekom obrazovanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Svjetlana Kolić-Vehovec, )

Ustanove
Filozofski fakultet, Rijeka