Čimbenici razumijevanja kod čitanja učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji (CROSBI ID 531884)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Pečjak, Sonja ; Rončević, Barbara ; Bajšanski, Igor
hrvatski
Čimbenici razumijevanja kod čitanja učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji
Cilj je ovog istraživanja bio utvrditi relativan doprinos kognitivnih i motivacijskih čimbenika objašnjenju razumijevanja pri čitanju učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji. U istraživanju su sudjelovali učenici 4. razreda (176 iz Hrvatske i 187 iz Slovenije) i učenici 8. razreda (243 iz Hrvatske i 229 iz Slovenije). Ispitano je razumijevanje narativnog i ekspozitornog teksta i vještina sažimanja, te su primijenjeni test rječnika, upitnik metakognitivnog znanja o čitanju, upitnik motivacije za čitanje i upitnik emocija pri čitanju. Stupnjevita regresijska analiza je pokazala da na uzorku učenika 4. razreda kognitivni čimbenici (rječnik, vještina sažimanja i metakognitivno znanje) objašnjavaju 33% odnosno 37% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 35% odnosno 10% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Motivacijske varijable objašnjavaju još 10% varijance odnosno 4 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 3 % odnosno 19 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Najvažniji prediktor razumijevanja bio je rječnik od kognitivnih varijabli, te percepcija čitanja kao teške aktivnosti od motivacijskih varijabli. Na uzorku učenika 8. razreda kognitivni čimbenici objašnjavaju 33% odnosno 13% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 26% odnosno 19% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Motivacijske varijable objašnjavaju još 4 % odnosno 10 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 12 % odnosno 5 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Najvažniji prediktor razumijevanja u 8. razredu bio je također rječnik od kognitivnih varijabli, te interes za čitanje od motivacijskih varijabli. Razlike u važnosti pojedinih prediktora razumijevanja između dva uzorka objašnjavaju se različitim iskustvom tijekom obrazovanja.
čitanje; rječnik; metakognicija; strategije; motivacija
nije evidentirano
engleski
Factors of reading comprehension in elementary-school students in Croatia and Slovenia
nije evidentirano
reading; vocabulary; metacognition; strategies; motivation
nije evidentirano
Podaci o prilogu
102-x.
2007.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
18. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Gordana Keresteš, Irma Brković i Ana Butković
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
978-953-175-302-9
Podaci o skupu
18. DANI RAMIRA I ZORANA BUJASA
predavanje
13.12.2007-15.12.2007
Zagreb, Hrvatska